Hoe kan het dat Galapagos- schildpadden wel 150 tot 200 jaar oud kunnen worden?

Galapagos- schildpadden kunnen erg oud worden. Wat hebben schildpadden in tegenstelling met de mens waardoor ze zo oud kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
4K

Antwoorden (3)

Dit soort eigenschappen zijn ontstaan door mutatie's natuurlijke selectie en de evolutie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit lijk me ook zo. Na wat opzoeken kwam ik te weten dat de eerste schildpadden er al waren meer dan 200 miljoen jaar geleden. Er waren er al voor er dinosaurussen waren. Ze hebben zonder last van roofdieren, tijd genoeg gehad om te evolueren naar wat ze nu zijn, een succesrijke soort.
Wetenschappers hebben ontdekt dat elk dier bij zijn geboorte een 'voorraad' van ongeveer een miljard hartslagen mee krijgt.
Dat hebben ze berekent door de gemiddelde hartslag af te zetten tegen de verwachte levensduur van het dier.

Zo zal een muis, met zijn hoge hartslag dus snel door zijn 'voorraad' heen zijn en een schildpad met zijn lage hartslag zal daar dus veel langer over doen.

Daarom zal het ene dier langer leven dan het andere. De grootste dieren leven het langst. Evenals de dieren die een winterslaap houden omdat in het slaapstadium het hartritme sterk afneemt.
(muis hartritme 600 slagen per minuut levensduur; 10^9/600=10^7/6minuten= 10^7/(6*60*24) dagen~1200dagen=3 jaar.

De mens met 60-80 hartslagen per minuut zal op deze wijze c.a. 24-30 jaar te gaan hebben maar de olifant 95 jaar. Dat de mens sterk afwijkt van deze verwachting komt o.a. door de medische wetenschap.

De hartslag wordt als maat genomen omdat die relatief eenvoudig te meten is. Maar feitelijk gaat het om het metabolisme van het dier (de snelheid waarmee lichaamsprocessen verlopen).
Een schildpad is een traag dier, niet alleen in bewegen, maar ook in zijn hartslag en daarmee ook in zijn metabolisme. Doordat alle processen langzaam gaan gaat ook het verouderings proces langzaam. Lichaamscellen blijven dus langer hun jeugdige vitaleit houden en het dier kan dus ouder worden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Hoe oud wordt een luiaard?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De drievingerige Luiaard kan tot 40 jaar oud worden.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/480-luiaard-perikelen.html Bevestigt dat je gevoel ?
SimonV
9 jaar geleden
Helderder antwoord dan het mijne. Plus!
Cryofiel
9 jaar geleden
Heeft die dan een vijf keer snellere hartslag, of een vijf keer snellere stofwisseling, dan de Galapagos-schildpad?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is geen verklaring alleen een, misschien zelfs twijffelachtige, correlatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een heel trage hartslg, gemiddeld rond de 42. Mag ik uit het verhaal,opmaken dat ik heel oud wordt ;^)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De mens 24-30 jaar??? In de oudheid werden mensen reeds oud, sommige stokoud, zonder dat de medische wereld toen iets van betekenis had. Het is door het ontdekken van antibiotica vorige eeuw (geneest infecties) dat de kansen op overleving voor iedereen veel groter werden. Bekijk gewoon eens de middeleeuwen...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@fader
Ook in de oertijd was er al medische kennis. Simpele zaken als het spalken van gebroken botten maakt al het verschil tussen leven en dood en die kennis is letterlijk al oer-oud.
Bovendien gaat mijn verhaal over soorten, niet over individuen. Je moet dus veel meer in gemiddelden denken. De enkele stokoude man wordt ruim gecompenseerd door een hoge babysterfte in de tijden die jij beschrijft.
Cryofiel
9 jaar geleden
@fader, in de oudheid werden sommige mensen inderdaad oud. Met een sterke nadruk op het woordje 'sommige'. Ook in de middeleeuwen werden sommige mensen erg oud. Er was echter, zowel in de oudheid als in de middeleeuwen, een enorme kindersterfte. Daardoor was de *gemiddelde* leeftijd erg laag. De *maximale* leeftijd was gedurende die hele tijd best hoog.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@HenrikeWitte
Mijn opmerking over soorten en individuen geldt (helaas) dus ook voor jou. Er is géén garantie.
Kijk ook eens naar de rol van telomeren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Schildpadden hebben zeer lange telomeren.