Waartoe dienen de schubben van een vis?

Toegevoegd na 16 minuten:
[titel is door moderator aangepast: er stond schaal van een vis i.p.v, schubben]

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.6K
Rieneke1
14 jaar geleden
je bedoelt schubben? :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit vertaald is van het Engelse woord "scales".

Het beste antwoord

Schubben zijn overlappende plaatjes die aan een kant vastzitten en zo een oppervlak bedekken.
In de biologische nomenclatuur is een schub een kleine stijve plaat die uit een dierlijke huid steekt om bescherming te bieden. Niet elk dier heeft dezelfde soort schubben. Bovendien zijn schubben door de jaren heen met variërende structuur en functie geëvolueerd.

De schubben van vissen liggen als dakpannen over elkaar. Op deze manier zijn ze beschermd zonder aan flexibiliteit te verliezen. Over de schubben heen ligt de epidermis. Samen met de dermis bepaalt de epidermis welke kleuren een vis heeft, de schubben zelf zijn volledig transparant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

schaalvissen hebben hun "skellet aan de buitenkant vanddar de naam schaalvis het dient als skellet.