Kunnen je haren stoffen opnemen?

kunnen je haren stoffen opnemen, zoals wanneer je gel in je haar smeert. Nemen je haren deze stoffen dan op?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
4K

Antwoorden (4)

Je haren kunnen wel stoffen opnemen, zoals papier water en inkt opneemt.
Maar ze doen er niets mee, want ze zijn dood.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
komen deze stoffen dan niet in de bloedbaan terecht of wel?
Je haar is een 'dierlijke' vezel ; die is opgebouwd uit een eiwitkern, een pigmentlaagje en een ' schubbig' buitenlaagje. Die kern kan uitstekend vocht opnemen en een tijdje vasthouden - en dus ook andere vloeistoffen, dus ook het water uit de gel - maar die spoel je er normaliter weer uit of ze drogen op.

Wil je dat je haren blijvend iets opnemen - kleurpigmenten bijvoorbeeld - dan zul je chemische middelen moeten gebruiken om de haarschubben te openen zodat de pigmenten kunnen worden ingesloten. Je hebt dan een stof echt in je haar laten trekken die er langer in blijft.

Eigenlijk kun je het vergelijken met wol : je haar is ook een soort wol (dierlijke vezel). En die nemen prima vocht op, zowel tussen de vezels als in de vezel zelf. Dat veel water er zo weer afloopt, heeft te maken met het natuurlijke vet (lanoline) dat de haarvezels beschermd. Wij wassen ons vetlaagje in de regel - veel te- grondig weg, waardoor ons haar erg makkelijk vocht en vuil opneemt. En we de vetproductie zo enorm verhogen dat we onszelf dwingen ons haar vrijwel dagelijks te moeten wassen - maar dat is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi antwoord, +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, ik was toch al niet van plan mijn haar ooit te verven, maar nu helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maar komen die stoffen zegmaar ook in je lichaam, of blijven ze alleen op de haren zitten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, die chemicaliën uit haarverf of permanentvloeistof komen ook in je lichaam. Alleen niet via je haar (ze ' zuigen'; het niet naar binnen ofzo, ze houden alleen vocht ed vast) maar via je hoofdhuid.
Het is dus niet alleen bagger voor het milieu, maar zeker ook voor je lichaam. (Al zijn het minder schadelijke stoffen dan vroeger, het blijft troep).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dus als bijvoorbeeld gel niet op mijn hoofdhuid terecht komt is er niks aan de hand
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gel komt ook op je hoofdhuid als je het gebruikt, maar bevat geen giftige stoffen. Meer rommel dan in zeep en shampoo zit er eigenlijk niet in. Daar zou ik me echt geen zorgen over maken. Je stopt met het eten wel gevaarlijke dingen in je mond ;-) En die komen ZEKER in je lichaam.
de keratine waaruit je haar bestaat kan stoffen absorberen maar ook weer vrijgeven.
Om te zorgen dat haar geabsorbeerde stoffen beter vasthoudt moet het eerst geetst worden, het ruwere oppervlak is dan veel grotere en dan kan de adhesie beter plaatsvinden.
Nadeel is dat geetst haar kwetsbaarder is dan normaal haar en je je dus af zou kunnen vragen of bevliegingen op termijn geen spijt geven.
Onbeschadigd ("gezond") haar is met veel mildere verzorging te onderhouden dan beschadigd haar, welke laatste echter gemakkelijker stoffen absorbeert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor de volledigheid: haren kunnen ook lichaamsvreemde stoffen opnemen ´van binnenuit´. Bijvoorbeeld canabisgebruik is na vele dagen nog via haaranalyse vast te stellen. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Hair_analysis