Hoe werd het voedsel in de tijd van Jozef in Egypte 7-14 jaar goedgehouden?

In de Bijbel staat dat Josef in Egypte 7 jaar lang voedsel moet verzamelen voor de 7 jaar hongersnood die voor de deur staat, maar hoe houden ze al dat voedsel al die jaren houdbaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe ze dat wisten?
Lees het verhaal in het boek Beresjit (Genesis).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
God is altijd de oplossing
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, en 42 is altijd het antwoord :roll:

Het beste antwoord

Het enige voedsel dat mensen in die tijd eigenlijk goed konden opslaan, waren droge voedingsmiddelen die zeer lang houdbaar zijn ; granen. (Tarwe, mais, wat ze dan ook verbouwden daar in die tijd).
En dat was in die tijd een zeer groot deel van het dieet. Het is ook het belangrijkste voedsel om op te slaan als back-up voor mislukte oogsten , tot op de dag van vandaag. In een slechte (droge?) tijd kun je nog best een visje vangen , of een koe slachten, maar als je oogst mislukt is, haal je dat niet meer in.

Goed droog en ongediertevrij , niet te warm opgeslagen granen blijven jarenlang houdbaar. Los van het feit of het verhaal van Jozef geheel en al op waarheid berust, is het in elk geval wel mogelijk. Al kan zeven jaar heel goed symbolisch zijn voor ' een lange tijd' .

Toegevoegd na 4 minuten:
Leuk weetje : er is in de vorige eeuw nog een tarwesoort (kamut) gevonden in Egyptische piramides en opgegraven bakkerijen (die voldoen aan de eis ' koel en donker bewaren, diep onder de grond) waarvan nog eetbaar brood kon worden gebakken. Na ettelijke millennia !! Dat maakt van 7 jaar niet meer echt een uitdaging.....(zie link)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Plusje. Ik denk dat het verhaal van 7 jaar graan opslaan apocrief is -maar graan is in droge omstandigheden (zoals -jawel- in Egypte) langdurig houdbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mais komt oorspronkelijk uit midden Amerika. Dat zullen ze niet verbouwd hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden! Goede kennismaking met goeievraag.nl