verbruik je als je hard nadenk meer energie dan gewoon stil te zitten?

Zo ja hoeveel meer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2.9K

Het beste antwoord

Nee. Diep nadenken verbruikt niet veel meer energie ten opzichte van het normale verbruik. Je wordt er niet moe en slank van, typische kenmerken voor een hoog energieverbruik. Een liedje keihard zingen kost je veel meer energie (stembanden), omdat je daar wel moe van wordt.
Ik geef een paar citaten en bijhorende linken om de complexiteit van het energiegebruik van de hersenen wat in beeld te brengen

"brein en energie
Wist je dat de hersenen evenveel energie verbruiken als een gloeilampje van 25 W? En dat diep nadenken dit energieverbruik niet noemenswaardig doet toenemen? "

http://www.breinwijzer.be/evenementen/breinwijzer/brein-en-energie-heeft-ons-denken-energie-nodig

"Conclusies
‐Hersenen 'in rust' hebben een groot energieverbruik ...zuinig in vergelijking met computers. Energieverbruik is sterk gedaald bij slaap, anesthesie, vegetatieve toestand (~50% daling). ‐We begrijpen +/ ‐ waar energie voor wordt gebruikt op cellulair niveau, 75% gaat naar elektrische signalisatie en synaptische communicatie
‐Bewustzijn en geheugen nemen ongeveer 50% van het rust energieverbruik voor hun rekening... Geheugen en bewustzijn zijn dus zeer waarschijnlijk de grootste energieverbruikers. Energie wordt gebruikt voor redelijk begrepen cellulaire processen."

https://www.dropbox.com/s/a5fx8rqdtqswom2/EnergievoorhetBrein_L.Leybaert_June_12_2014.pdf

"De hersenen van een bewust persoon gebruiken veel meer energie dan die van iemand die bewusteloos is. Amerikaanse onderzoekers denken daarom dat een hoog energieverbruik een voorwaarde is voor het bewustzijn... "
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

U weet ongetwijfeld hoe moeilijk het is om in de vakantie of op een vrije dag écht te ontspannen en het werk en alle zorgen te vergeten. Ook het verwijderen van een irritante liedje dat in uw hoofd blijft hangen, valt nooit mee. Wetenschappers weten nu hoe dat komt: het stoppen van gedachten kost net zoveel energie als het denken zelf.Wiskundigen ontwikkelden een computermodel waarin het energieverbruik van het brein nauwkeurig kan worden nagebootst. Ze ontdekten dat voor denken veel energie nodig is. Maar stoppen met denken kost ook veel energie. Het is alsof u een vrachtwagen die van een heuvel komt denderen tot stilstand moet brengen. “Misschien verklaart dit waarom het zo vermoeiend is om te ontspannen en aan niets te denken,” meent onderzoeker Daniela Calvetti.
fremar
9 jaar geleden
Fremar dwaalt in zijn antwoord wat af van je vraag, maar zoals hij al meldde: onze hersenen gebruiken so-wie-so enorm veel energie (zo'n kwart van het totale verbruik). Ik denk dat hard nadenken dat verbruik niet verhoogt, of anders on-meetbaar weinig.
Vergelijk het met een kleuter die in zee plast en kijkt of het water stijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan zijn Gesp, maar ik weet dat je concentreren iets is wat je niet al te lang volhoud. Wat zit daar dan achter. Ik dacht gewoon dat het een een energie verspillend proces is. Daarbij als je kijkt naar de bloedtoevoer naar de hersenen verschilt die als je je hersenen harder gebruikt. Meer bloed is meer energie. Ben ik dan mis?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor zover ik weet verhoogt nadenken de bloedtoevoer naar je hersens niet.