Hoe vergrootte een baard de overlevingskans en/of voortplantingskans van een man (evolutionair gezien)?

Toegevoegd na 3 minuten:
En als het voor warmte is, waarom hebben zwarte mensen dan ook een baard? Aangezien zij uit warme streken komen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Poet
9 jaar geleden
Niet alles hoeft een evolutionair voordeel te hebben gehad. Als het maar geen belangrijk nadeel heeft kan een eigenschap ook generatie opgeneratie blijven bestaan. Maar allicht trok het vrouwen aan of maakt (e) ze gewilliger...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
We hebben ooit een vacht gehad. Op een paar plaatsen kan je dat nog merken.

Antwoorden (1)

Een beetje om dezelfde reden dat een pauw-haan van die onhandige lange staartveren hebben: de vrouwtjes vinden (vonden) een baard leuk/mannelijk/een teken van kracht.

Een man toont met een baart ook dat hij de vruchtbare leeftijd heeft bereikt (jongens hebben immers geen baard)

Tegenwoordig is het idee van een baard wat achterhaald en met de introductie van het scheermes en onder invloed van mode-grillen, zijn er meer plaatsen op ons lichaam waar we ons van beharing ontdoen. Maar in het grootste deel van de loop van de evolutie bestond het scheermes niet. Het was gewoon als man een baard te hebben De dames verwachtten niet anders. Sterker nog: zonder baard ben je nog een onvolwassen, niet0-vruchtbare jongen. Daarmee is het een pronk-item en teken van vruchtbaarheid geworden.

Nogmaals: netzoals de staart bij een pauw.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
En toen hadden Indianen geen baardgroei.....
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Tja... de evolutie probeert verschillende dingen uit. Dat betekent dat de ene bloedlijn soms bepaalde eigenschappen wel heeft en de andere niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom hebben wij nog schaamhaar? Ook om te pronken? Of is het belangrijk om ons te schamen.
Evolutie probeert niets. Het ontstaat gewoon door andere of kapotte genen. De succesrijkste soorten overleven, dus veranderingen die de overervingskansen vergroten halen het op de bestaande soortgenoten.
nounka
9 jaar geleden
Ik heb me ooit eens laten wijsmaken dat indianen altijd ( vanaf ze baard begonnen te krijgen ) die sprieten uittrokken met wortel. Als je dat blijft doen ben je binnen korte tijd van dat haar af.
Dat lijkt me wel mogelijk aangezien als je je beenhaar met wax doet, het na enkele keren ook veel trager en minder veel EN minder snel teruggroeit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@fader Voor dit soort zaken, moet je niet kijken naar de huidige situatie, maar de situatie voor dat mensen kleding begonnen te dragen. Schaamhaar is een teken van volwassenheid en toen de mensen nog geen kleding droegen. Was het zeer belangrijk dat je wist in welke persoon je wel een goede ouder van je kinderen zou zijn. Ook voorkomt het vergissingen op het laatste moment. Want als je iemand tegen komt zonder, dan is het mogelijk dat je op het punt staat een strafbare handeling te verrichten.