Zou je een rangorde kunnen maken van de kracht van de lever van dieren?

Ik bedoel een rangorde van sterke lever naar zwakke lever. Indien dit mogelijk is zou iemand een top 5 (of 10) kunnen geven van de dieren met de sterkste lever? Sorry als mijn vraag slecht geformuleerd is. Nederlands is niet mijn sterkste.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Ritsuka
9 jaar geleden
Gaat het dan om de grootte van de lever? In verhouding tot de totale grootte van het dier? Op de efficientie?
Weet niet of dat echt iets is waar onderzoek naar is gedaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
efficiëntie. Ik weet niet dat er echt onderzoek is gedaan. Ik weet wel dat de lever van mensen bijvoorbeeld heel wat krachtiger is dan die van olifanten.

Het beste antwoord

Ja, vast wel. Maar tegelijk is je vraag verkeerd.
Je stelt dat het mogelijk is de lever te 'meten' of te rangschikken op basis van bijvoorbeeld efficiëntie.

De natuur doet daar niet aan en vindt andere dingen belangrijk, die jij met je vraagstelling volledig buitensluit.

Stel bijvoorbeeld dat jij de lever van een gans en een mens vergelijkt. En jij vindt de één 'efficiënter' dan de ander.
Maar de lever van de gans is in staat om een gigantische hoeveelheid energie op te slaan in vet, waardoor de gans van Scandinavië tot Afrika kan vliegen.
Als jij de gans een 'efficiëntere' lever geeft, maar die eigenschap kwijtraakt, overleven die ganzen dat niet. Dus hoeveel is een 'efficientere' lever waard, als het dier het niet overleeft?

Een ander dier kan misschien minder efficiënt één stof omzetten, maar kan misschien een veel breder spectrum aan gifstoffen neutraliseren. Als stoffen in het menu van het dier zitten, heeft het niks aan een lever die heel efficiënt maar één stofje kan omzetten.

Hoe je 'efficiëntie' meet zegt eigenlijk alles. Is 'efficiënt' hoe snel de lever alcohol omzet? Of suiker? Of energie opslaat? Of... ?

Je vraag klinkt alsof je alle auto's wilt rangschikken van goed tot slecht. Maar de bestelauto is voor de één perfect, de ander heeft daar niets aan en moet een gezinsauto hebben, en weer een derde moet indruk maken en wil niets anders dan een stoere tweezitter.
Hoe kun je dan rangschikken?

De boodschap is: Elk dier heeft de lever die het nodig heeft.