Hoe kan het dat er in de warmere landen veelal donkere mensen vooromen, terwijl donker juist warmte absorbeert?

Was het dan andersom niet logischer geweest?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vraag ik me ook al jaren af... Ik ben benieuwd naar de antwoorden!

Antwoorden (2)

De mens heeft zich in de loop der eeuwen aangepast aan het klimaat waarin men leeft: hoe zonniger het gebied, hoe meer pigment de inwoners van dat gebied hebben.
Een donker iemand heeft zeer veelpigment, wat wil zeggen dat hij zeer veel en zeer snel pigmentstof aanmaakt, en het UV-licht 'verwerkt' ; bovendien is de huid veel dikker en houdt veel UV-licht tegen. Voor een tropisch klimaat met zeer veel, en zeer hoge dosissen zon, is dit noodzakelijk, om niet teveel UV-licht binnen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erfelijkheid, ze verbranden minder!