Waarom komen er rode bloedcellen voor in urine bij kanker?

Ik ben bezig met het schrijven van een verslag over de diagnostiek van tumoren. Ik kwam enkele wetenschappelijke artikelen tegen over micoscopische hematurie, waarbij rode bloedcellen voorkomen in urine, maar niet zichtbaar zijn met het blote oog. Micoscopische hematurie kan wijzen op kanker (blaaskanker, nierkanker en/of prostaatkanker), maar ik begrijp niet waaróm. Hoe kan het dat rode bloedcellen in urine voorkomen bij deze soorten kanker?

Kan iemand mij helpen aan een antwoord op mijn vraag? Het liefst d.m.v. een wetenschappelijk artikel.

Ik heb zelf gebruikgemaakt van deze artikelen:
Clinical Practice
Microscopic Hematuria
Robert A. Cohen, M.D., and Robert S. Brown, M.D.

en

Assessment of Microscopic Hematuria
in Adults
MARY M. MCDONALD, M.D., DANIEL SWAGERTY, M.D., M.P.H., and LOUIS WETZEL, M.D.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

Onderbouwen met artikelen kan ik niet, aangezien die vast niet erg recent verschenen zullen zijn. Helaas mag ik mezelf niet als bron opgeven, maar na 15 jaar studeren en de nodige jaren werkervaring als arts denk ik te weten waar het over gaat. Bovendien is het meer logisch redeneren dan wat anders.

Bij kanker groeit er een tumor. De cellen in de tumor hebben, net als andere cellen, zuurstof en voedingsstoffen nodig. Hiervoor zorgt de tumor dat er een groot aantal bloedvaten gevormd worden, die de tumor van bloed voorzien. Zoals met alles bij kanker worden zijn deze bloedvaten van slechte kwaliteit. Daardoor bloeden ze erg makkelijk en soms zelfs spontaan.
Als dat bloedverlies dan dus ergens is in het verloop van de urinewegen dan komt het bloed dus in de urine terecht en dus zijn de ery's in de urine terug te vinden.

Bij microscopische haematurie wordt er dus in eerste instantie gedacht aan een tumor in nier, blaas of prostaat, maar dat hoeft niet het geval te zijn. Ik heb bijvoorbeeld een patiënt gekend met darmkanker waarbij de tumor in de urineleider gegroeid was, en een vrouw waarbij een vaginacarcinoom in de urinebuis gegroeid was. Beide hadden microscopische haematurie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Wat betreft de eerste alinea: zoals hier mag je best vertellen dat het jouw eigen kennis betreft. Alleen de specifieke regel om een bron te vermelden is daar niet de juiste plek voor. Die is voor internetlinks en boektitels waaruit informatie is opgenomen.