Staan berken vaker dan andere bomen met meerdere stammen op dezelfde plek?

Het valt mij op dat berken vaak in groepjes van drie bij elkaar staan, soms zelfs in een groep van nog meer stammen. Al die stammen staan zo dicht bij elkaar dat niet meer te zien is of het één individu is met meerdere stammen, of meerdere individuen die tegen elkaar aan staan.

Dit lijkt bij berken vaker het geval te zijn dan bij andere boomsoorten.

Nu weet ik dat het bij geplante berken een tijd in de mode was om ze zo te laten groeien (zie bijvoorbeeld
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/tuin/berken.365629 ), maar ik zie het ook als ik door het bos fiets.

Is het werkelijk zo dat dit bij berken vaker optreedt dan bij andere bomen? Of komt het slechts doordat berken nogal opvallen met hun witte stam, en doordat ik er nu specifiek op let?

Als het bij berken werkelijk (van nature) vaker voorkomt dan bij andere bomen, hoe komt dat dan? En gaat het dan om één exemplaar met meerdere stammen, of om meerdere exemplaren die op dezelfde plek ontspringen?

Picture for question
Cryofiel
9 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Antwoorden (1)

Er zijn een aantal verklaringen voor.
De meest logische is de enorme hoeveelheid berkenzaad, dat ieder jaar weer uit de bomen komt vallen.
Indien het weer enige weken erg gunstig is voor het kiemen en het berkenzaad op een zure humusrijke grond valt met het begin van mosvorming, zal het massaal tegelijk kiemen.
Zo zie je vaak wel 10 berkenzaailingen op een plekje zo groot als je hand.
Logisch dat er dan meerdere berken ook een boom worden, immers een berk kan heel goed tegen het dicht op elkaar staan, door zijn relatief kleine en lichte blad, dat veel licht doorlaat.
Verklaring twee.
Jonge berkenboompjes worden vaak de topjes uit gevreten door b.v. konijnen .
Hierna ontstaan er vaak meer koppen, dus stammen.
Zijn ze hoger dan 1 m, dan kunnen de konijnen er niet meer bij en zal de berk verder door groeien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Dank voor je antwoord, Ed. Maar wat ik me afvraag: gelden beide verklaringen niet evengoed voor bijvoorbeeld beuken? Ik zie gigantische hoeveelheden beukennootjes, dus ook die kunnen massaal tegelijk ontkiemen. En ook jonbe beuken zullen worden aangevreten door konijnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bijna alle beukennootjes zullen onder de donkere beuken vallen , waar ze niet of nauwelijks kunnen groeien.
Berkenzaadjes waaien met duizenden tegelijk weg van de boom en alleen die op het juiste plekje terecht komen, zullen gaan kiemen.
dat plekje moet voldoen aan een aantal voorwaarden en er moet niet al wat groeien.
Dus zijn die plekjes vaak erg schaars.
En soms zijn ze er helemaal niet, dus komen er van al die zaadjes niets op.
Maar is er wel een goed plekje, dan kunnen er vaak honderden op 1 m2 op komen.
Er is dus een enorm verschil tussen de beuk en de berk, wat betreft uit zaaien.