Een nieuw hondenras creëren uit twee bestaande rassen is niet zo moeilijk, laat de natuur haar werk doen en je kunt de meest fantastische variaties creëren. Zoveel smaken Italiaans ijs, zo kun je ook honderden 'vuilnisbakken' fokken.
De moeilijkheid schuilt niet in het feit dat je misschien een ontzettend mooie verschijning hebt gemaakt, welke een gretige aftrek kan vormen binnen vrienden en kennissenkring, maar de erkenning te krijgen van de Raad van Beheer. Alleen de Raad van Beheer kan een nieuw ras erkennen indien aan een aantal voorwaarden voldaan wordt. http://www.raadvanbeheer.nl/
Er komt dus heel wat meer kijken bij het creëren van een nieuw ras dan de poedel van mijn bovenbuurman en de chihuahua van mijn beneden buurvrouw, die samen een nestje Chipoodles fabriceren in 63 daagjes.

Mijn Bordeaux dog/ Mechelse herder is zo'n creatie, hij lijkt op allebei, maar het meest op een Rhodesian Ridgeback, maar ook weer op een contrasterende Rottweiler, waar de Rotti zwart is, is mijn hond tan en waar de Rotti tan is, u raad het al......

Maar volgens mij kun je als je niet al te veel eisen stelt hele lieve en mooie afstammelingen maken van twee totaal verschillende hondenrassen en er ontzettend veel plezier van hebben, want daar gaat het tenslotte om.
Liever erkenning van de baas, dan van de Raad van Beheer denkt de pup :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede uitleg over hoe een ras wordt erkent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij begrijpt als enige dat je erkenning moet hebben van de raad van beheer. Pas dan heb je een erkent ras. +10

Andere antwoorden (5)

Door fokprogramma's kunnen er nieuwe hondenrassen "gecreeerd" worden.
14 jaar geleden
Door rassen te kruisen. Hierbij zul je wel goed op moeten letten wat je doet, ik bedoel, een Ridgeback kruisen met een Jack Russel gaat em ni worden denk. Zie t voor je, een JR op hoge poten en zn haar de verkeerde kant op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door verschillende rassen met elkaar te laten kruizen.
Wanneer je een poedel met een tekkel met elkaar laat kruizen krijg je een pokkel. Een mooie tekkel met kroeshaar :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nieuwe rassen ontstaan door een opvolging van een boel kleine veranderingen. Elke verandering op zich is niet voldoende om van een nieuw ras te spreken, maar samen zijn die veranderingen dat wel.

Dit geldt zowel voor het ontstaan van nieuwe rassen door natuurlijke selectie, als voor het ontstaan van nieuwe rassen door fokken.

In tegenstelling tot wat we geneigd zijn te denken, is een ras niet iets dat strak kan worden gedefinieerd. We zeggen dat twee individuen tot hetzelfde ras behoren als ze zich met elkaar kunnen voortplanten, en als daaruit vruchtbare nakomelingen ontstaan. Da's leuk bedacht, maar wat zeg je als A en B zich op die manier kunnen voortplanten, B en C ook, maar A en C niet? Zeggen we dan dat A en B tot hetzelfde ras behoren, B en C ook, maar A en C niet? Dat kan niet.

Aan dit voorbeeld zien we dat het begrip "ras" helemaal niet zo helder is.

Goed, terug naar je vraag. Elke keer dat nakomelingen ontstaan, kunnen kleine veranderingen ontstaan. Als je ervoor zorgt dat alleen die nakomelingen zich mogen voortplanten die de gewenste eigenschappen hebben, en als je dit gedurende meerdere generaties volhoudt, krijg je op den duur een gerichte verandering van eigenschappen.

Nogmaals, dit geldt zowel in de natuur (evolutie) als in de kweek (fokprogramma).

In het begin kunnen de zo geselecteerde individuen zich nog voortplanten met het oorspronkelijke ras.

Na een paar generaties kunnen deze individuen zich nog wel voortplanten met het oorspronkelijke ras, maar zijn de nakomelingen onvruchtbaar. Dit zien we nu bijvoorbeeld bij paard en ezel.

Na nog meer generaties kunnen deze individuen zich helemaal niet meer voortplanten met het oorspronkelijke ras. Op dat moment kunnen we met recht zeggen dat er een nieuw ras is ontstaan.
Cryofiel
14 jaar geleden
Door verschillende honden door verschillende honden te kruisen ontstaan verschillende honden rassen..