Hebben de nagels van vogels verzorging nodig?

houden ze die zelf bij? of groeien die niet te lang?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

de nagels van wilde vogels groeien eigenlijk nooit te lang.
omdat ze i.t.t. kooivogels te maken krijgen met een zeer gevarieerde ondergrond, slijten ze op een natuurlijke manier af.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De nagels van vogels kunnen te lang worden,zeker wanneer de zitstokken te dun of te glad zijn.Sommige vogelsoorten hebben aanleg om snel lange nagels te ontwikkelen,zoals verschillende Afrikaanse prachtvinken.Behalve dat de lange nagels voor een vogel erg lastig zijn,kunnen ze uiteindelijkook vergroeiingen aan tenen en voeten veroorzaken.Bekijk daarom de nagels van uw vogels regelmatig kritisch en knip ze korter wanneer dat nodig is.Doet U dit voor de eerst keer,dan kan dit een wat griezelig klusje zijn.Wellicht kan een ervaren vogelkweker U bijstaan.Houd in gedachten dat u uitsluitend de nagelpunt kort moet knippen.Voorkom te allen tijde dat U in (het leven) knipt.Hierdoor gaat de nagel bloeden,soms langdurig en wordt het knippen een pijnelijke en traumatische ervaring voor U vogel.Hebt U vakker de nagels van de vogel geknipt,dan wordt het een routineklusje dat in een paar minuten geklaard is.Wanneer U er echter erg tegenop ziet,kunt U beter iemand anders vragen het voor U te doen,dat is nog altijd beter dan de vogel met te lange nagels door het leven te laten gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier een link, wanneer en hoe je nagels van vogels moet knippen.

http://www.birdweb.nl/content/view/250/

Je kunt het trouwens ook voorkomen dat de nagels te lang worden, door middel van zandpapier op de zitstokken te binden met ijzerdraad.
Daar kunnen ze hun nagels en snavel aan slijpen/slijten.