waarom beweegt je arm mee als je loopt?

Ik weet het antwoord niet helaas..... Dus dan doe ik het zo. Please, heeft iemand een antwoord?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
3K

Antwoorden (2)

Omdat je daarmee jezelf energie bespaart. In Delft is dat antwoord gevonden.

In samenwerking met een Amerikaanse universiteit bouwde de Technische Universiteit Delft een robot om de menselijke loopbeweging na te bootsen. Als snel bleek het lopen moeilijker te zijn dan gedacht; de robot viel steeds om. Pas nadat er twee zwiepende ‘armen’ aan de machine waren bevestigd, kon hij rustig een stukje rechtdoor lopen.

Tot nu toe was de theorie dat het zwaaien met onze armen een overblijfsel was uit de evolutie, een soort fossiel uit de tijd dat we nog op armen en benen liepen. Het heen en weer gaan van de armen was het ‘lopen’ van onze voorpoten.

Maar dankzij die robot weten we nu dat het armzwaaien een integraal onderdeel is van onze loopbeweging. Verdere tests met menselijke proefpersonen wees uit dat het zwaaien van de armen nauwelijks spierkracht kost, maar voortkomt uit het natuurlijke bewegen van ons lichaam.

Sterker nog, proefpersonen die de instructie kregen om de armen tijdens het lopen strak langs het lichaam te houden, gebruikten 12 procent meer energie voor een korte wandeling dan mensen die hun armen mochten laten bungelen. Mensen die de armen strak hielden, moesten bovendien 63 procent meer kracht op hun benen zetten om zo hun evenwicht te houden.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt mij juist dat je daardoor beter je evenwicht bewaart. Als tegen beweging van je been die naar voren gaat. Daardoor centreert je lichaam beter boven het middelpunt. Dus wanneer linker been naar voren, linker arm naar achter.
Doordat deze beweging natuurlijk komt, wanneer je loopt, kost het minder energie. (Natuurlijk, omdat bij het verzetten van je been, de schouders iets draaien, en je torso iets kantelt, wat de armzwaai in beweging zet).
Ik kan me voorstellen dat et dan dus meer energie kost om dit tegen te werken.
Het bewegen van de armen heeft te maken met het houden van evenwicht. Als je linkerarm vóór is, is je rechter been vóór en omgekeerd met linker been.

Als wij trainen met jonge honden, die links van ons been moeten lopen en daarbij niet mogen worden afgeleid, wordt aangeraden de linker arm niet te bewegen, maar stil te laten hangen. De meeste mensen hebben daar erge moeite mee. Vaak moeten we dan na een paar passen waarschuwen: arm stil houden.

Hier moest ik bij je vraag direct aan denken en benadrukt hoe belangrijk de beweging van de armen bij het lopen is.