vliegen vogels op het zuidelijk halfrond ook naar het zuiden om daar te nestelen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Antwoorden (3)

Vogels die op het Noordelijk halfrond naar het Zuiden vliegen, doen dat om naar een warmer gebied te verhuizen. Ze vliegen dus richting equator (evenaar)
Een vogel op het Zuidelijk halfrond moet voor een warmer gebied dus naar het Noorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat in mijn antwoord en het antwoord hieronder nog ontbreekt, is dat heel veel trekvogels niet verhuizen omdat ze niet tegen de kou zouden kunnen, maar omdat hun VOEDSEL niet tegen de kou kan.
Ze zouden verhongeren als ze niet weg zouden trekken.
Vogels vliegen niet (van het noordelijk halfrond) naar het zuiden om daar te nestelen, maar om daar te verblijven in het koude seizoen.

Op het zuidelijk halfrond zijn veel minder gebieden waar het koude seizoen (-dáár is dat de zomer-) voor de vogels (te) streng is. Er zijn op het zuidelijk halfrond daarom ook veel minder vogels die naar een ander gebied trekken. De meeste vogels die wel meedoen aan de vogeltrek gaan op het zuidelijk halfrond naar het noorden, in de richting van de evenaar. Sommige vogeltrekroutes zijn weer afwijkend van (alleen maar) noord-zuid of zuid-noord.

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Vogeltrek staat deze informatie:

"De meeste vogels groeien op en broeden op het noordelijk halfrond tussen de 40e en 80e breedtegraad en trekken dan in zuidelijk richting, terwijl een veel kleiner aantal ten zuiden van de equator broedt en in de zuidelijke winter noordwaarts trekt, want de grote landoppervlakten van het noordelijk halfrond bieden natuurlijk de meeste ruimte en betere mogelijkheden om aan voedsel te komen. Ook is de noordelijke zomerdag langer dan de 12-urige dag aan de equator. Een beslissende factor voor vogels waarvan de nestjongen meestal een veelvoud van hun eigen lichaamsgewicht verorberen. Wanneer de jonge vogels aan het eind van de broedtijd kunnen vliegen, doen de lange donkere nachten van het koude jaargetijde de trekzin ontwaken. Het zijn echter de plaatselijke weersomstandigheden en de lichamelijke toestand van de vogels die de rechtstreekse opwekking van het wegtrekken veroorzaken."

en ook

"Van zuid naar noord

De grote pijlstormvogel behoort tot de weinige soorten die van het zuidelijk naar het noordelijk halfrond trekken. Hij broedt op de afgelegen eilandengroep van Tristan da Cunha, in het zuiden van de Atlantische Oceaan en trekt langs de oostkust van Amerika naar het noorden tot aan de Davidstraat bij Groenland. Aan het eind van de noordelijke zomer vindt de trek zuidwaarts langs de westkust van Europa plaats, waarbij de soort voornamelijk wordt waargenomen in Ierland en Groot-Brittannië. De nauw verwante grauwe pijlstormvogel trekt van zijn broedgebied op de Falklandeilanden en andere kleine eilanden in de Zuidelijke Oceaan eveneens noordwaarts. Een van de in Nieuw-Zeeland geringde vogels van deze soort heeft men in de Zee van Ochotsk, ten noorden van Japan, teruggevonden.".
Antoni
9 jaar geleden
Ja, dat doen ze. Maar uit het woord 'ook' in je vraagstelling maak ik op dat je veronderstelt dat vogels op het noordelijk halfrond naar het zuiden vliegen om te broeden. Dat is niet het geval. Op het noordelijk halfrond is de trek in het najaar noord-zuid gericht en gaan trekvogels naar hun overwinteringsgebied, waar ze niet broeden. Op het zuidelijk halfrond gebeurt dat ook, maar dan precies in de omgekeerde richting, van zuid naar noord. David Attenborough noemt voorbeelden van soorten die van Chili naar Equador vliegen en van Nieuw Zeeland naar tropisch Australië. Dat lijkt misschien niet zo ver maar het is even ver als van Nederland naar Mauretanië.