Waarom heeft alleen het zwarte ras en sommige aborriginals kroes haar?

Praktisch alle menselijke rassoorten hebben sluikhaar (Chinesen, blanken, indianen, eskimoo's etc.). Alleen het zwarte ras en sommige aborriginals hebben kroes haar. Waar komt deze uniekheid vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.9K

Het beste antwoord

Uit de onderstaande Engelse tekst heb ik op kunnen maken dat het kroeshaar vooral goede bescherming biedt tegen UV-straling. De zwarte huid heeft ook dit nut. Mensen die dus in gebieden leefden waar een zwarte huid zeer voordelig was, hebben ook kroeshaar 'ontwikkelt' om hun hersenpan nog weer extra te beschermen. Het wordt dus allebei indirect veroorzaakt door de felle zon in de gebieden waar hun voorouders leefden.
De andere mensen, met een lichtere huid, hebben minder bescherming nodig gehad tegen de UV-straling, en hebben dus als gevolg ook geen kroeshaar ontwikkeld.

"During the gradual process by which Homo erectus transitioned from furry to naked skin, their hair texture putatively changed gradually from straight (the condition of most mammals, including humanity's closest cousins—chimpanzees), to Afro-like or 'kinky' (i.e. tightly coiled). In this sense, during the period in which humans were gradually losing their straight body hair and thereby exposing initially the pale skin underneath their fur to the sun, straight hair would have been an adaptive liability. Hence, tightly coiled or 'kinky' Afro-hair may have evolved to prevent the entry of UV light into the body during the transition towards dark, UV-protected skin."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een blanke vriend met blanke ouders en grootouders heeft kroeshaar. Zo ook een collega van me. Het komt ook bij blanken voor, is wat ik duidelijk probeer te maken. Of het ook van oorsprong bij blanken voor komt weet ik niet.