Waarom noemen we de burcht van een bever wel natuur, en de huizen van de mens niet?

Mensen zijn toch ook natuurlijk? En de materialen die zij gebruiken om huizen te maken komen ook uit de natuur. En fabrieken zijn ook gemaakt van natuurlijke producten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
kierkegaard47
9 jaar geleden
Omdat het ook een kunstmatig -en niet een natuurlijk- onderscheid is, in mijn ogen tenminste. Strikt genomen denk ik dat alles wat wij als mensheid doen 'natuurlijk gedrag' is. Dat wil zeggen: natuurlijk voor onze soort. De natuur heeft ons nu eenmaal voorzien van een stel hersens dat het ons mogelijk maakt om tot op zekere hoogte onze omgeving aan ons aan te passen in plaats van het omgekeerde te doen. En we doen gewoon met ons 'gereedschap' waartoe de natuur ons in staat heeft gesteld. Dat betekent dat ik al onze technologische activiteiten als natuurlijk zou zien, onze hele industrialisatie, en 'misbruik' van de planeet incluis. Misschien dat je zou kunnen zeggen dat we als soort te dominant zijn, dat we een 'plaag' zijn -- maar ook daar is op zich niets onnatuurlijks aan. Los daarvan kan je ook nog eens argumenteren, dat dieren vaak ook hun omgeving aan henzelf aanpassen, zij het misschien in wat mindere mate dan wij. Beide argumenten komen voor mij samen in de conclusie dat er helemaal geen fundamenteel onderscheid tussen 'natuurlijk' en niet-natuurlijk (gedrag)is. Dat we wel kunnen (en zouden moeten) kiezen voor milieuvriendelijker alternatieven die "de natuur" minder belasten, is zeker waar, maar lijkt me een andere issue. Dit als reactie en niet als antwoord, omdat ik geen tijd heb mijn bewerkingen te onderbouwen met referenties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
toch een +.

Het beste antwoord

Wat de mens doet noemen we cultuur, en wat de mens waarneemt noemen we natuur.

"Volgens een opvatting is natuur: zonder mens, waar alleen plant en dier leven is natuur of alles wat zich spontaan handhaaft zonder menselijke tussenkomst."
Maar de scheiding tussen natuur en cultuur was en is nog steeds een discussiepunt.
"Zelfs in de filosofie waren de filosofen het al niet eens over de betekenis, ze hanteerden physis tegenover nomos. Physis (natuur) voor iets wat zich spontaan vormt en nomos (wet) voor iets (cultuur) door de mens gevormd. "