Hoe kan een krekel zo veel geluid produceren door te tjirpen (striduleren)?

Hoe het geluid veroorzaakt wordt is duidelijk, maar hoe kan het dat het volume zo hoog is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
14.3K
SimonV
9 jaar geleden
Leuke vraag: ze kunnen evenveel lawaai als een cirkelzaag maken (ca. 100 dB). http://www.telegraph.co.uk/earth/wildlife/10230672/The-bushcricket-as-loud-as-a-power-saw.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik mag helaas nog niet stemmen, maar het is en goede vraag. Temeer omdat je rekening houd met de oppervlakte die een luidspreker nodig heeft on hetzelfde volumen te produceren.
SimonV
9 jaar geleden
Precies. Je zou verwachten dat je gemakkelijk hier een antwoord op zou kunnen vinden met google. Mij nog niet gelukt...
Amadea
9 jaar geleden
@UdoHa: om een vraag goed te vinden heb je (naar mijn weten) geen minimum aantal punten nodig. Dat betreft alleen het waarderen van de antwoorden.
SimonV
9 jaar geleden
Een sprinkhaan bezit twee geribde membranen genoemd tymbals, één aan elke zijde van het eerste abdominale segment. Door het aantrekken en loslaten van de tymbaalspier, wordt een klikgeluid geproduceerd. Luchtzakken in de holle buikholte versterken de klikgeluiden. De vibratie trekt verder door het lichaam, waardoor het geluid nog meer versterkt wordt. http://insects.about.com/od/truebugs/f/cicadacalls.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Simon voor de toevoeging, en amadea bedankt voor je onderzoekje!

Het beste antwoord

Ze bezitten een rasp en een plectrum. De rasp bestaat uit een rij tandjes, en het plectrum uit een richel. Bij de mannelijke krekels bevindt de rasp zich op de onderzijde van de rechter voorvleugel en het plectrum op de bovenzijde van de linker voorvleugel. Bij de stridulatie bewegen de rasp en het plectrum langs elkaar, zodanig dat het plectrum de tandjes van de rasp aantikt. De vleugels fungeren als klankkast om het geluid te versterken.

Het rivaliseergeluid wijkt af van de roepzang en wordt alleen voortgebracht als twee of meer mannetjes te dicht bij elkaar komen en elkaar horen, zien en/of voelen. Bij de krekels is het rivaliseergeluid in het algemeen langer dan de roepzang.
De belangrijkste functie van het geluid dat krekels voortbrengen is het contact tot stand brengen tussen de beide geslachten van de eigen soort. Door middel van de roepzang maakt het mannetje het vrouwtje er op attent waar hij zich bevindt en dat hij paringsbereid is. In verband met deze functie zingen alleen volwassen dieren.

Mannetjes van de meeste krekelsoorten blijven tijdens het roepen op één plek zitten en wachten af tot er een vrouwtje op hun roepzang afkomt. De vrouwtjes antwoorden niet op de mannetjes. Om de vrouwtjes van grotere afstand te lokken roepen de mannetjes meestal luid en vanaf markante plekken. Hiertoe zoeken ze elkaar vaak op en zingen afwisselend (alternerend) of in koor. Een vrouwtje kan zo’n groep door het luidere geluidsvolume makkelijker vinden in een groot gebied.

Toegevoegd na 6 minuten:
De roepzang van de veldkrekel bestaat uit een snelle opeenvolging van welluidende, trillende echemes. Het tempo varieert van 2 tot 5 echemes per seconde, afhankelijk van de temperatuur. De relatie tussen temperatuur en het tempo is bij dit insect zodanig dat een roepende veldkrekel bijna als thermometer te gebruiken is. Eén echeme klinkt ongeveer als 'kri'. De toonhoogte ligt rond de 4,5 - 5 kHz (muzieknoot C5).

Toegevoegd na 4 uur:
Op de video op http://www.schooltv.nl/no_cache/video/crid/20030611_krekel02/ kun je vertraagd zien wat er gebeurt. De krekelman wrijft zijn vleugels razendsnel tegen elkaar. Het geel aangegeven vlekje van de linkervleugel werkt als een snaar. De ander vleugel heeft een opstaand randje dat als strijkstok werkt. Dat randje heeft allemaal dwarsricheltjes. Als die richeltjes snel over het gele vlekje heen en weer bewegen, ontstaan trillingen. De groen gekleurde delen gaan meetrillen en werken als versterker. Zo ontstaat dat keiharde geluid.
Amadea
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
VS: "Hoe het geluid veroorzaakt wordt is duidelijk", dus dat hoefde je niet meer uit te leggen. :)
Kun jij misschien vinden hoe het ze lukt 100 dB te produceren? Mensen hebben hier een cirkelzaag of luidsprekerboxen voor nodig. Ik heb bij Reacties wel een antwoord gegeven, maar ik hoop op nog een beter en/of begrijpelijker antwoord...
Amadea
9 jaar geleden
Heb jij wel eens zo'n klikdoosje met minipepermuntjes gehad? Dat maakt ook zo'n doordringend klikgeluid. Gedreven door de concurrentie worden de hitsige mannetjes genoodzaakt om zo luid mogelijk te laten weten dat ze een vrouwtje zoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerste deel is niet helemaal relevant voor mijn vraag. Het maakt het feheel wel volledig. Bedankt voor de moeite