Welke plant is dit? Hij geeft om de 6 jaar een mooie bloem.

Toegevoegd na 1 minuut:
Deze plant heb ik ooit gekregen, maar de naam weet ik nog steeds niet. Ik heb hem al 8 jaar. Het is nu voor de 2e keer dat hij de bloem laat zien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.4K

Het beste antwoord

Clivia...

Toegevoegd na 37 minuten:
dat je plant pas na 6 jaar bloeit, komt omdat je er te goed voor zorgt...
laat hem in de winter in een koele ruimte staan en vergeet hem daardoor regelmatig om water te geven... haal hem in februari terug in je woonkamer en voilà... ieder jaar bloemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is een Clivia japonica een van de oudste kamerplanten die gebruikt worden ,kan jaren meegaan ,bij mij bloeit hij ieder jaar. vermeerdering door scheuren is mogelijk al kost dat wel bloei in de eerste jaren
Tegenwoordig weer in opkomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey, een Clivia :-D

Ik heb er ook eentje, een hele grote, en die krijgt soms zelfs meerdere stengels met bloemen tegelijk! En dat meerdere keren per jaar.

Een beetje slechter verzorgen, maar wel flink in het licht zetten. Dus vergeten water te geven, niet te vaak verpotten (eens per 5 jaar is voldoende), geen of weinig voeding geven, enz. Want als een plant denkt dat ie bijna dood gaat, zal ie voor nakomelingen gaan zorgen = bloemen/zaadjes maken ;-)

De mijne is al heel erg oud. Als ik hem verpot maak ik een heleboel stekken (gewoon stukken eraf scheuren met wortels) en dat zijn dan altijd heel leuke kadootjes om weg te geven :-D

De mijne vond ik achter de schuur op de boerderij van een familielid, buiten dus, weggegooid. Hij bedankt me daar nu al zeker 30 jaar voor met meerdere keren bloeien per jaar, soms dus zelfs met meerdere stengels met bloemen tegelijk!!

Een tip van mijn vader (die was kweker) die ik nooit zal vergeten: Bloemen houden NIET van mensen. Zet een plant in de logeerkamer en vergeet hem een tijdje, en hij zal je er vorstelijk voor belonen ;-)