Hoeveel kans is er dat een kind blauwe ogen krijgt als zijn/haar ouders bruine en groene ogen hebben?

Dus stel jij hebt bruine ogen en je man of vrouw heeft groene ogen, hoeveel procent kans is er dat je kind blauwe ogen krijgt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2K

Antwoorden (3)

De oogkleur wordt door verschillende factoren bepaald. Zo spelen 'kleur-bepalende' en 'oogsubstantie' genen een rol, maar ook de genen die 'spikkeltjes' in het oog veroorzaken zijn van invloed op de kleur. Daarnaast is het zo dat sommige kleurbepalende genen dominant zijn over andere genen. Zo is de bruine kleur het meest dominant, dan het groen en het minst dominant is blauw.

Al deze factoren maken het uiterst complex om uit te leggen hoe overerving van oogkleur verloopt. Ter illustratie: ouders met blauwe ogen kunnen een kind krijgen met bruine ogen, al komt het weinig voor. En het hebben van blauwe ogen kan een of meer generaties verborgen blijven en dan opeens wel tot uitdrukking komen.

Om duidelijk te maken hoe het mechanisme van overerving werkt, wordt in het volgende voorbeeld gedaan alsof er slechts twee genen bij betrokken zijn.

Van de meerdere genen die de oogkleur bepalen, zijn de meest bekende het 'bruin of blauw' type gen en het 'groen of blauw' type gen. Wat betekent dit? Het eerste gen kan zorgen voor een bruine of blauwe oogkleur. Het tweede gen kan zorgen voor een groene of blauwe oogkleur.

lees de rest hoe en wat hieronder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn man heeft bruine ogen en ik groene.We hebben twee kinderen met bruine ogen en twee met groene ogen.De kans dat een kind blauwe ogen heeft lijkt mij nihil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn kleinkind heeft blauwe ogen, terwijl moeder groene heeft en vader amandel bruine. nihil is het dus zeker niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zei ook"Lijkt".
Dat ligt aan de voorouders, en dus kun je deze vragen niet beantwoorden. Heeft geen van de voorouders blauwe ogen dan is de kans 0%. Hebben alle grootouders blauwe ogen dan is de kans veel groter.