Wie kent dit type kaarten (cartotheek) en weet waar ze oorspronkelijk voor dienden?

Ik heb al van kinds af aan deze bak met kaarten. Alleen vraag ik mij af of andere mensen deze kaarten ook kennen en waar ze oorspronkelijk voor dienden. Op de voorkant staat een foto van het onderwerp en op de achterkant staat de informatie.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Van die kaarten ontving je vroeger vaak een klein setje gratis, bijvoorbeeld bij de Donald Duck of zo. Misschien werden ze ook wel aan de deur verkocht. Meer kaarten kon je bijbestellen waarvan je dan regelmatig een nieuw setje ontving. Na het ontvangen van een aantal setjes kreeg je de verzameldoos of kon je die bij je verzameling bestellen.

Voor kinderen was dit allemaal erg leuk. De verzameling werd langzamerhand steeds groter en je leerde steeds meer over de onderwerpen van de kaarten. Het leukste was natuurlijk om een hele serie compleet te krijgen, maar er leek geen eind aan te komen.

De verkoopwijze van deze kaarten was erg geraffineerd, want iedereen wilde natuurlijk blijven verzamelen.

Uiteindelijk kostte zo'n hele verzameling de koper erg veel geld, terwijl de waarde gering was. Wie werkelijk veel wilde leren, bijvoorbeeld over dieren of vogels, had beter een goede dierenencyclopdie of vogelgids kunnen aanschaffen, voor een fractie van het geld.

(ik heb zelf zo'n verzameling gehad van kaarten van acteurs uit Hollywood)
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De eerste set kon je gratis krijgen, meestal stonden de advertenties hiervoor in bv de Donald Duck, KIJK etc.. Je moest ze wel bestellen, ze zaten niet in het blad of zo. Bij het bestellen van zo'n setje kreeg je meteen een abonnement op de rest van de serie (waar je vervolgens bijna niet vanaf kwam). Over het algemeen inderdaad een veel te dure serie met weinig echt nuttige info. Wat je al zegt, voor een fractie van het geld kon je beter een encyclopedie kopen. + voor je antwoord.
Antoni
9 jaar geleden
Dank voor je aanvullingen en complimenten. Ik verwacht overigens niet dat die kaarten nu erg veel waard zijn, maar misschien ook wel. Op http://www.delcampe.net/page/item/id,59884280,var,1-kaartcardcartecarnivor-eviveridaepalmcivetkat-Poiana-richardsoniAfrican-linsang-Ned-versie,language,D.html en http://www.delcampe.net/page/item/id,58794658,var,1-kaart-card-carte-vogelsteltloper-noddy-anous-minutus-The-Black-Noddy-oiseau-birdNedversie,language,D.html werden vergelijkbare kaarten aangeboden voor € 0,75 per stuk. Of die ooit verkocht zijn, is de vraag. Op http://www.marktplaats.nl/a/kinderen-en-baby-s/speelgoed-educatief-en-creatief/m823648352-80-systeem-dierenkaartjes-met-informatie-op-de-achterkant.html was een verzameling van 80 kaarten te koop voor € 1,-.