Als een vrouwelijk lapjeskat kittens krijgt, zijn die dan ook vrouwelijk of niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.9K

Antwoorden (8)

Nee natuurlijk niet!!

Hoe zou er dan ooit een mannetje geboren worden denk je?! Bij een mannelijke lapjeskat??

Beetje rare vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een lapjeskat of calicokat is een schildpadkat.

Schildpadkatten zijn bijna altijd vrouwelijk; ze hebben immers twee X-chromosomen nodig. Toch komen er sporadisch schildpadkaters voor; een onderzoek wees uit dat één op de 3000 geboorten een schildpadkater oplevert. Dit wordt veroorzaakt door erfelijke afwijkingen, deze kater heeft een XXY-chromosoom. Hij is dan steriel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, dat hoeft niet zo te zijn.
ze kan lapjeskittens krijgen die vrouwelijk zijn, maar ook rode kittens die meestal mannetjes zijn.
het kan van alles worden, meestal is ook niet bekend welke katers de poes gedekt hebben, dat speelt ook een rol in de vachtkleur, dus indirect in de sexe.
Rieneke1
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
nou ben ik echt benieuwd naar die min.
ik geef toe, ik praat naar dat ik verstand heb, en van genetica weet ik niet veel.
maak me wijzer! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, er is gewoon weer een vrezelijke minner bezig, ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iemand heeft z'n ongewenste kittens als gegarandeerd allemaal vrouwtjes van de hand gedaan, en is bang, dat hij nu door de mand valt... ;-)))
Een vrouwelijke lapjeskat beschikt net als elke vrouwelijke kat over twee X-chromosomen. Een mannelijke kat (kater) beschikt over een X- en een Y-chromosoom. Als een kitten een X chromosoom krijgen van de vader, wordt het een vrouwelijke kitten, als het een Y-chromosoom krijgt van de vader, wordt het een mannelijke kitten.

Wanneer een vrouwelijke lapjeskat door een kater wordt bevrucht is de kans dus even groot als bij een normale kat om een mannelijk of een vrouwelijk nageslacht te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lapjeskat is vrijwel altijd een poes, maar de jongen die ze krijgt kunnen zowel katers als poezen zijn en verder kunnen ze allerlei kleuren hebben; het kan goed dat er geen enkele driekleur tussen zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een rode kat is altijd een kater .... zeggen ze.
Nou die van mij kreeg gewoon hele lieve kittens..
Rambo was dus een ramba :-)
Wie zegt dus dat dat bij lapjes ook niet kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bij ons ook haha jommeke werd jommerieke
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een lapjas kat kan ook mannelijk zijn 1/3000 maar die is dan onvruchtbaar
dierenartsen en wetenschappers zeggen allemaal dat lapjeskatten altijd vrouwelijk zijn. Dat het niet kan.

Toch woont er bij mij in de flat een mannelijke lapjeskat :) het kan echt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kittens van een lapjeskat ;
Mannelijk; hangt van de mama af maar krijgt maar 1 kleur (rood of zwart)
Vrouwelijk; hangt van beide ouders af (1 kleur van de vader en 1 kleur van de moeder.)

De kleur wit doet wat ie wilt ongeacht het geslacht op 1 voorwaarden dat 1 van beide ouders wit heeft