Kan een geënte tak vruchten geven gelijk aan die van de onderstam?

Als een hovenier een gecultiveerde tak op een wilde onderstam ent, zal deze tak gecultiveerde vruchten voortbrengen (en omgekeerd). Nu heb ik gehoord dat hier uitzonderingen op zijn. In het bijzonder de olijf zoals die in het Midden-Oosten voorkomt zou een uitzondering vormen. Een wilde tak geënt op een gecultiveerde stam zou volgens dat verhaal gecultiveerde vruchten (kunnen) voortbrengen.
Ik vind dat een vreemd verhaal, maar mijn biologische kennis is minimaal, vandaar mijn vraag: klopt dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ik ken dit verhaal niet, maar het zou best wel eens kunnen.
De onderstam (met de wortels) hebben bepaalde eigenschappen.
b.v. een sterke groei.
Deze sterke groei heeft invloed op de ent die er op zit, waardoor die ook sterker kan gaan groeien, dus een deel van de eigenschappen, van de onderstam, hebben zeker ook invloed op het geënte deel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jammer dat er niet meer reacties kwamen.