Planten door het groen in hun bladeren, en door hun vachten en oogleden bij de dieren - daarom hebben Afrikaanse dieren van die ongelooflijk-mooie wimpers. Of door een laagje modder en zand over zich heen te blazen (olifanten), of door overdag onder water te gaan (nijlpaarden)

Witte landdieren komen in de natuur nauwelijks voor : alleen boven de poolcirkel krijgen dieren een witte wintervacht. Witte zwerfkatten in warme landen hebben daardoor vaak wonden aan hun oren door de zoninwerking. En daarom moeten wij bij sommige huisdieren een beschermingsfactor opsmeren, als ze lang naar buiten in de zon gaan. Ook biggetjes die op jonge leeftijd buiten komen, zijn hier soms mee gebaat - als ze ouder worden, gaan ze ook lekker door de modder rollen voor hun anti-uv-laagje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
okay - dat wist ik niet, dank je wel !! Ik dacht echt, dat hoe groener de bladeren, hoe beter ze tegen uv-stralen kunnen : wéér wat geleerd.
Ik ben ook meer een dierenmens dan een plantenmens. ;-)))

Andere antwoorden (2)

http://tinyurl.com/ya8ffph
En neem dan bijvoorbeeld de derde ;)!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Planten:
"Uit de experimenten blijkt dat UV-B-straling op plant-, weefsel- en celniveau weggefilterd wordt. Allereerst zorgt de plant er met een dichter gewas voor dat de UV-B straling de plant moeilijker kan bereiken. De plant wordt minder hoog dan normaal en heeft meer vertakkingen. Daarnaast verminderen dikkere en kleinere bladeren de last van UV-B straling. Bovendien worden er in de bovenlaag van het blad extra pigmenten aangemaakt die de UV-B-straling absorberen. Op celniveau ten slotte worden zogenoemde microschermen rond de kern en bladgroenkorrels gevormd die ook bestaan uit UV-B-absorberende pigmenten. Op deze manier worden de celonderdelen die extra gevoelig zijn voor UV-B-straling nog beter beschermd."

Dieren:
Dieren beschermen zich tegen een overmaat van zonlicht door het pigmenten in hun huid en vacht, welke UV-straling opnemen.
Ook beschermen ze zich hiertegen door middel van hun gedrag:
Ze blijven veel in het water overdag (bv. nijlpaarden), ze bedekken hun huid met modder (bv. olifanten of varkens), ze zoeken schaduw rond het middelpunt van de dag (bv. leeuwen), enzovoort.