Wat is het kleinste organisme dat gevoelens kan hebben zoals angst?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Cryofiel
9 jaar geleden
Definieer 'angst'. Als bijvoorbeeld een bacterie een automatische (geheel chemische) reactie heeft om weg te zwemmen van een gebied waar de temperatuur te hoog is, is dat dan een automatische (biochemische) reactie, of is het een activiteit die wordt gestuurd door angst?

Het beste antwoord

Moeilijke vraag en niet volledig te beantwoorden.
Evolutionair heeft angst en pijn zich ontwikkeld om te kunnen overleven, je vlucht, je valt de bron aan, of je sterft.
Je hebt verschillende soorten angst. Onze doodsangst, die ontstaat spontaan (is een instinct) en wij kunnen dat niet onderdrukken. Een klein kind dat voor het eerst voorover valt, valt pardoes op het aangezicht. Later leert het de armen naar voren te steken en nog later wordt dat eveneens een automatisme, doch het is aangeleerd angstgedrag dat het doel heeft om op je niet zwaar te kwetsen. Doordat bepaalde soorten zich niet zo snel voortplanten en lang leven is angst een noodzakelijk kwaad dat zich door de evolutie heen heeft ontwikkeld zoals het nu is. Soorten die enorm voortplanten hebben dat vaak niet nodig, maar zullen toch reageren en vluchten in bepaalde omstandigheden. Is het wel angst? Eerder een aangeboren reflex.
Je vraag over gevoelens van angst duidt dus op een bewuste vorm. Om echt angst te kennen moet men zoals reeds aangegeven er bewust van kunnen zijn, wat bij hogere diersoorten eventueel in minimale vormen aanwezig zou kunnen zijn. Of bepaalde soorten pijn kunnen ervaren kan men testen, maar is al ho zo moeilijk doordat men eveneens rekening moet houden met aangeboren reflexen.
Aantonen welke kleinste soorten angstgevoelens bezitten is dus onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die vraag is in feite niet of alleszins heel moeilijk te beantwoorden.

Angst kan zich namelijk uiten in verschillende vormen. Ik vermoed dat je bedoelt welk het kleinste organisme is dat zich bewust is van angst. Dan wordt je vraag in feite al hetzelfde als: Wat is het kleinste organisme dat bewustzijn ervaart?

En helaas weten we nog steeds niet hoe 'bewustzijn' precies werkt. Er zijn wel een aantal theorieën. Maar niemand is zeker welke het bij het rechte eind heeft. Wel zijn bijna alle theorieën het er over eens dat bewustzijn zich in de hersenen afspeelt. Maar dit orgaan is bij het ene organisme al wat verder ontwikkeld dan bij het andere.

Het lijkt me dus geen gek idee om te zeggen dat een lager organisme minder bewust is en minder angst ervaart. En dat een hoger organisme meer bewust is en sterker angst ervaart.

Maar de vraag: welke maatstaf kan je aan angst en bewustzijn geven en vanaf welk punt spreek je van angst en bewustzijn en beschouw je alles dat daaronder ligt als verwaarloosbaar? Die is dan weer onmogelijk te beantwoorden en heeft te maken dat wij mensen deze antwoorden meetbaar willen maken om ze te kunnen beantwoorden. Maar misschien moeten we ons erbij neerleggen dat sommige vragen niet te beantwoorden zijn.