Zouden de meisjes die in Panama verdwenen kunnen zijn gestorven zonder misdaad?

De twee meisjes die in Panama reisden, zijn dood. Dit is gebleken doordat botresten zijn gevonden.

Bewijst de vondst van botten dat er een misdrijf is gepleegd, ofwel: dat ze zijn vermoord?

Waar ik aan zat te denken is: stel dat ze zijn verdwaald en verhongerd, of dat ze in een ravijn zijn gevallen, of dat ze zijn verdronken, of dat ze een giftige vrucht hebben gegeten - wat dan ook, in ieder geval zonder moord en zonder andere inmenging van buitenaf. Zouden dieren (aaseters, vogels, mieren, wat dan ook) binnen korte tijd de lichamen zo kunnen aanvreten dat er alleen nog botresten overblijven?

Of betekent de vonds van botresten automatisch dat er wel sprake _moet_ zijn van moord?

Cryofiel
9 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuws/2014/6/Geen-sporen-van-geweld-op-gevonden-botresten-1546641W/ Er is nog geen mogelijke doodsoorzaak vastgesteld, maar een misdrijf lijkt onwaarschijnlijk. Dat meldt de NOS naar aanleiding van gesprekken met de leider van het onderzoek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De meisjes hoeven niet vermoord te zijn. Er kan van alles gebeurd zijn. De omstandigheden in de Panamese jungle zijn dusdanig dat een lichaam sowieso niet lang in stand blijft. Door de temperatuur ontbindt een lichaam veel sneller, bovendien zijn er inderdaad veel aaseters in de buurt. Wat ik heb begrepen is dat op dit moment nog naarstig op zoek wordt gegaan naar de doodsoorzaak. Verhongering wordt niet uitgesloten, maar er groeit daar wel veel fruit en er is voldoende water. Ze kunnen aangevallen zijn door een dier. Ze kunnen ontvoerd zijn en ter plekke achtergelaten. De vele mogelijkheden en het gebrek aan bruikbare resten maakt het juist zo moeilijk om een doodsoorzaak te vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een misdrijf is in zoverre onwaarschijnlijk dat allerlei waardevolle spullen niet zijn meegenomen. Ook als je bijvoorbeeld aan een seksueel misdrijf denkt, zal de dader een dure fotocamera toch al gauw als een meevallertje beschouwen en hem niet achterlaten.
Amadea
9 jaar geleden
Mij lijkt het meest waarschijnlijk dat ze de woest stromende rivier met grote rotsblokken erin hebben willen oversteken en daarbij door het water meegesleurd zijn. Dat verklaart ook waarom de vondsten zo'n eind verderop waren. Ze zullen elkaar vast hebben gehouden....

Het beste antwoord

Ja. Sterker, de Volkskrant van afgelopen zaterdag bevatte een uitgebreide reconstructie, die het aannemelijk maakt dat deze twee vrouwen (ik vind 'meisjes' nogal denigrerend in dit verband) verdwaald zijn.
De pianista trail is bijzonder lastig, behalve het allereerste deel -dat een 'pleasant day hike' is naar een uitzichtspunt. Froon en Kremers zijn waarschijnlijk naar dat punt gelopen, maar doorgelopen in plaats van omgekeerd (beschrijvingen en gidsen zoals de lonely planet zijn blijkbaar onduidelijk/tegenstrijdig over de exacte route) . Verderop moet je via een touwenbrug de rivier oversteken -hun lichamen zijn stroomafwaarts aan deze rivier gevonden. Een ongeluk tijdens de oversteek of zo iets ligt dus voor de hand.
tinus1969
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3680236/2014/06/28/Bracht-Lonely-Planet-Lisanne-en-Kris-op-dwaalspoor-Tocht-veel-extremer-dan-vermeld.dhtml Dit is het stuk waar je op doelt. Heb het gelezen en vind het zelf de meest geloofwaardige uitleg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom vind je 'meisjes' denigrerend in dit verband? Vrouwen van hun leeftijd worden zo vaak 'meisjes' genoemd.
tinus1969
9 jaar geleden
@Kruidenvrouwtje: Dat vind ik dan ook heel vaak denigrerend :-) Weet je, een 19-jarige die denkt dat shoppuh of ohohcherso een topvakantie is, zou je nog denigrerend een meisje mogen noemen. Maar als je naar Panama gaat om vrijwilligerswerk te doen, ben je een volwassen vrouw.
flyingcrow
9 jaar geleden
Jammer tinus dat het een reactie is, anders kon ik je een plus geven!

Andere antwoorden (3)

Het is afhankelijk van het weer, hitte regen vocht, hoelang het duurt voor een gestorven lichaam tot ontbinding overgaat als het bovengronds (dus niet begraven) is.
Hier zijn wetenschappelijke testen mee gedaan, zodat bij de vondst van een lichaam bij benadering kan worden gezegd hoelang een lichaam ergens heeft gelegen.

Bij de meisjes is er misschien ook sprake van wild, dat zich met de lijken heeft gevoed. Dat zijn allemaal vragen waar men zich nu over buigt.
Van dorst zullen ze niet zijn omgekomen, vruchten om te eten schijnen er in overvloed te zijn geweest om te eten. Maar ze waren natuurlijk geen natuurmensen zoals de daar wonende indianen en hebben de kansen om in leven te blijven misschien niet benut.

Ze kunnen benen gebroken hebben, alles kan. Ook misdaad is niet uitgesloten, maar hoeft absoluut niet de oorzaak van hun dood te zijn. Er is geen zekerheid dat de waarheid ooit gevonden wordt, maar men blijft naar sporen zoeken.
9 jaar geleden
Ik woon zelf in de buurt van de Drunense Duinen, bepaald geen jungle, maar meer dan genoeg bos om, als je niet bekend bent met natuur, makkelijk in te verdwalen. Vooral op rustige dagen (weinig volk) wil dat wandelaars die van de paden afgaan een paar keer per jaar gebeuren. Meestal komt men dan wel ergens uit waar men eigenlijk niet wil zijn.

Bovenstaande als voorbeeld dat het makkelijk is in "gecultiveerde" jungle te verdwalen. In echte jungle is men, zonder gids, binnen de kortste keren de weg kwijt. Het pad waar de vrouwen gevonden zijn wordt als moeilijk beschreven. Locals kunnen in 8 uur met stevig doorlopen naar de plaats waar de meisjes gevonden zijn. Niet locals doen daar minimaal 16 uur over. Kans op verdwalen en ongevallen is groot als je niet bekend bent met he gebied.

In eerste instantie is, volgens de berichten, een rugtas gevonden met daarin pasjes, fototoestel en (belangrijk!) geld. Zeker dat laatste zou m.i. niet in de tas hebben gezeten als er van een misdrijf sprake zou zijn geweest.

In het Panamese klimaat in de jungle vergaat een lichaam heel snel.

Ik ben er daarom van overtuigd dat het een omgeval moet zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De beide meisjes zijn in het oerwoud gevonden, hoogstwaarschijnlijk nadat ze zonder begeleiding de jungle in zijn gegaan. Dat er alleen botresten gevonden zijn is niet zo heel verwonderlijk. Je hebt te maken met een warm, broeierig klimaat waarin je erg snel ten prooi valt aan mieren, wespen, maden en dergelijke. Het oerwoud is mooi, maar ook meedogenloos.