Hoe bereken je de percentuele vochtgehalte van aarde?

Ik heb van een monster aarde 2 gegevens, het gewicht van de aarde voordat het in de stoof ging en het gewicht van de aarde nadat het in de stoof ging. Hoe bereken ik de percentuele vochtgehalte van de aarde?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
4.7K

Het beste antwoord

De wetenschappelijke methode om het vochtgehalte in water in aarde te kennen /meten:
* je weegt een hoeveelheid aarde : gewicht : Go
* je droogt deze hoeveelheid aarde 1 uur bij 105 °C en
weegt opnieuw : G1
* G1 zal kleiner zijn dan Go
* % vocht = (Go - G1) x 100 gedeeld door Go
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je weegt de hoeveelheid aarde af.

Je plaatst deze in de droogstoof gedurende een bepaalde tijd en vervolgens gedurende een bepaalde tijd in een exsiccator. Daarna weeg je af.

Je blijft dit proces herhalen tot het gewicht van de droge aarde niet meer afneemt. Je weet dan dat al het vocht verdampt is.

Het verschil tussen de eerste en laatste weging is de hoeveelheid vocht en dien je te delen door de hoeveelheid afgewogen aarde (de eerste weging dus).

Vervolgens vermenigvuldig je met 100%. Vergeet geen rekening te houden met eventuele verschillende prefixen.