Waarvan zijn de tanden van een haai gemaakt?

Ik doe mijn spreekbeurt over haaien en toen zocht ik op internet waarvan de tanden van een haai zijn gemaakt. Ik kon het echt nergens vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (1)

Het tandmateriaal van de haai bestaat voornamelijk, met een moeilijk woord, uit het mineraal fluorapatiet. Dát werd het werkzame bestanddeel in de nieuwe vullingen. Dat dit ongelooflijk sterk is, blijkt uit het feit dat de haaientanden gevonden op stranden vaak vele miljoenen jaren oud zijn en nog steeds even scherp en sterk. Een prehistorische haai, de megalodon (Megaselachus Megalodon) had tanden van wel 15 cm lang. Deze worden nog regelmatig op stranden of afgravingen gevonden en kunnen wel 15 miljoen jaar oud zijn. Ter vergelijking, bij gevonden mensentanden is dit meestal in eeuwen uit te drukken.