Kunnen twee verschillende functies tegelijk evolueren?

Is het mogelijk dat het oog en het oor los van elkaar langzaam tot stand is gekomen in dezelfde fase of moet iedere functie eerst helemaal ontwikkelt worden voordat de andere de kop of steekt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoelt u evolutionair of embryonaal?
Evolutionair denk ik da het naast elkaar tot stand komen van functies kan leiden tot differentiatie van soorten. Maar stel dat de milieudruk zo groot is dat het die 2 functies te samen vraagt om te overleven, zullen dus die 2 functies ofwel tegelijk ontstaan binnen de populatie (dus niet perse bij 1 wezen) die dan langzaam verspreiden over de populatie (aangezien het een belangrijk overlevingsvoordeel is). Zo kunnen functies dus evolutionair naast elkaar tot stand komen. Embryonaal wordt alle organen begonnen tussen dag 15 en dag 60 na de bevruchting. Eenmaal het embryo een foetus wordt is het voornamelijk de groei die een rol speelt en beperkter differentiatie van organen. Dit zorgt ervoor dat hoe vroeger er problemen optreden met de zwangerschap (zaken zoals alcohol en dergelijke teratogene factoren) hoe zwaarder de gevolgen (vaak is dit een spontane abortus als dit gebeurt in de embryonale fase, en vaak handicappen bij foetale fase). Dus bij de embryologie ontstaan de meeste functies tegelijk, of bestaat er een overlap tussen de differentiatie periode van de functies.

Het beste antwoord

Iedere toevallige mutatie die leidt tot betere overlevings- en voortplantingskansen voor een individu zal de neiging hebben zich in een populatie te verspreiden. Stel dat twee zulke mutaties bij twee verschillende individuen zijn ontstaan. Beide eigenschappen zullen zich gaan verspreiden en vroeg of laat gaan individuen met de ene mutatie paren met individuen die de andere mutatie hebben. Hun nakomelingen hebben nog betere overlevingskansen en zo zullen uiteindelijk beide eigenschappen zich gezamenlijk verspreiden.
WimNobel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het antwoord is simpel: ja dat kan. Er is namelijk geen enkele reden waarom die twee functies niet tegelijk kunnen evolueren.
tinus1969
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Adriaanv dit is geen reactie maar een vraag die je op GV zou kunnen stellen. Noch de vraagsteller, noch de antwoorder heeft het over "nu". Er wordt zelfs niet gevraagd of er nieuwe functies bij komen maar slechts of functies zich parallel kunnen ontwikkelen. Het antwoord is helemaal correct. +
Alle functies evolueren, dat staat nooit stil en gaat altijd maar door.