Waarom ga je dood bij lucht in de aderen?

Doctors controleren altijd of er geen luchtbelletjes in de spuit is want je zou er dood aan kunnen gaan maar ik vraag me af waarom dat zo is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
35.7K
Reddie
9 jaar geleden
Een luchtbelletje kan (wondelijk maar waar) niet door een klein bloedvat, en gedraagt zich dus als een bloedstolsel dat het bloedvat blokkeert.
Als dit in een coronairvat of een hersenvat terechtkomt kan de schade dus aanzienlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat als de schade aanzienlijk is @Reddie? Op dat moment ben je nog niet dood, en dat was wel de vraag.

Het beste antwoord

Een luchtembolie is een vorm van embolie die ontstaat als een hoeveelheid lucht direct in de bloedbaan komt en daar een gasbel vormt. Deze belemmert de normale bloedsomloop.
Zittende houding[bewerken]
De lucht zal richting hersenen gaan en daar in de kleine bloedvaten de doorgang belemmeren. De patiënt blijft aanvankelijk bij bewustzijn, schreeuwt meestal en zal veel last hebben van het geruis/geluid in de bloedvaten van de hersenen ten gevolge van de opstijgende lucht. Hierop treden krampen en trekkingen op met uiteindelijk kans op dodelijke afloop.
Liggende houding[bewerken]
De lucht verplaatst zich naar de rechter kant van het hart in het atrium of de ventrikel. Daar zal de lucht zorgen voor schuimvorming. Dit is te horen als geruis. Dit schuimend bloed belemmert de normale doorgang van het bloed richting de longen. De gevolgen voor de patiënt zijn diepe ademhaling, kuchen, cyanose, bewusteloosheid en tenslotte het stoppen van de ademhaling. De bloeddruk is niet te meten en er is geen polsslag voelbaar.
Ligt de patiënt op de rechterzij dan zal de lucht verder verplaatsen naar de longen en daar de bloedvaten verstoppen.
fremar
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Het gaat om een simpele vraag waarom. Niet om een compleet diagnose-behandelplan. Min.
fremar
9 jaar geleden
Beter een gedegen antwoord dan prulle min te geven(wat blijkbaar makkelijker is dan zelf een antwoord te geven...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volkomen mee eens @Fremar.