Zouden bijen een betere weerstand hebben als we ze hun honing zouden laten houden?

In plaats van ze suikerwater te geven ter compensatie?

Rieneke1
9 jaar geleden
in: Biologie
2K

Het beste antwoord

Honing is in feite de voedselvoorraad van de bijen. Het is een compleze vloeistof waar alle voedingsstoffen in zitten die ze nodig hebben. Suiker is een bewerkt produkt en zeker geraffineerde suiker (waarbij er nog minder van de oorspronkelijke structuur overblijft) bevat weinig voeding.

Wat imkers eigenlijk zouden moeten doen, en sommigen beginnen er nu ook (gelukkig) mee, is pas na de winter de honing oogsten, zodat de bijen de winter op eigen kracht doorkomen.

Of dit afdoende is tegen de chemische bestrijdingsmiddelen die in de reguliere landbouw worden gebruikt weet ik niet; een heel aantal (neo-nicotinoïden) van deze middelen tasten het zenuwstelsel van de bij aan.
Als je zelf bijen hebt, zou ik je aanraden om in de lente honing te oogsten en dan de resultaten te bekijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Suikerwater is een heel goed alternatief voor de honing. Minder bestrijdingsmiddelen gebruiken, dat zou de bijenstand gunstig beïnvloeden.
jc54
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Ben het helemaal met je eens wat betreft de bestrijdingsmiddelen, maar wat je eerste zin betreft, zou je dat kunnen onderbouwen?
Het lijkt me dat honing een stuk complexer is qua samenstelling dan suikerwater?.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is maar de vraag welke rol bestrijdingsmiddelen spelen bij de bijensterfte. Maar goed: minder is altijd beter.
De samenstelling van honig is zeer complex en bijzonder.
Het product honing kan niet bederven, ongeacht hoe koud of warm.
Er zitten zeer bijzondere stoffen in die ook voor de mens geneeskrachtig zijn.
Dit dus supergezond product wordt nu vervangen door suikers, daar moeten de bijen het mee doen.
Zouden ze honing in de winter kunnen eten, dan zal dat aanzienlijk gezonder zijn voor deze bijen.
Of het dan beter met de bijen gaat is ook dan nog maar de vraag.
Dat probleem is zeer complex.
En het voeren van suikerwater is daar maar een klein onderdeeltje van.
Mogelijk is het de mens zelf, die met het kweken van bijen alleen maar heeft gekeken naar de honing productie en niet naar andere zaken.
Ze zouden weer helemaal terug moeten gaan naar de wilde bijen en van daaruit weer bijenvolken te kweken.
Op kleine schaal gebeurd dit al!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
96% van de honing is suiker (vnl. glucose/fructose) en water. In de overige 4% zit inderdaad een heel spectrum aan interessante stofjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het voedsel ( honing, suikerwater) is maar een onderdeeltje van het probleem en ja, als dat de oplossing zou zijn, dan was dat al ontdekt, zou je denken. maar de bijen eten natuurlijk al 7 maanden per jaar hun eigen producten. dan zijn ze zeer actief en in de winter zullen ze nauwelijks wat eten. Dus is dan misschien niet zo erg dat het suikerwater is.