is het mogelijk om buiten westen te raken Door hagel?

/artikel/658229-grote-hagelstenen-teisteren-belgie.html

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Ivana
9 jaar geleden
Lijkt mij wel. Ik heb hagelstenen gezien zo groot als tennisballen. Als die op de goede plek je hoofd raken zou dat best kunnen.
Poet
9 jaar geleden
Van een schot hagel zeker wel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In theorie wel, als je een steen groot genoeg op de juiste plek krijgt zou het kunnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is zeker mogelijk. Als deze hagelsteen net op 't verkeerde plekje komt kun je inderdaad buiten westen raken. Denk aan je achterhoofd, of je slaap. Dat zijn gevoelige plekken.

Antwoorden (3)

In rechtstreekse zin is die kans eigenlijk vrij klein.

D.w.z. zolang die hagelsteen niet door je schedeldak heen breekt.

Hoe ontstaat bewusteloosheid bij een harde klap ?

Je hersenen bestaan uit allemaal zenuwverbindingen. Wanneer je een harde klap krijgt knallen je hersenen tegen de binnenkant van je schedel. Die klap, ‘stoort’ de hele boel van binnen (soort van kortsluiting) en je gaat je out. Het kan zelfs zo erg zijn dat je blijvend letsel oploopt of zelfs in coma raakt.

In het geval van hagel komt de klap typisch recht van boven. In die richting wordt je hoofd echter gesteund door de rest van je lichaam. Een heftige beweging van het hoofd is dan niet waarschijnlijk. Dus ook het ‘klutsen’ van je hersenen tegen de binnenkant van je schedel niet.

Een K.O. in rechtstreekse zin door een hagelsteen, zoals bij en vuistslag tegen de zijkant van je hoofd bij het boxen, is daarom niet waarschijnlijk.

Wat wel kan gebeuren is dat de klap op je schedel zo groot is dat er bloedingen en kneuzingen ontstaan hierbij kan het vrijgekomen vocht dusdanig gaan drukken dat je enige tijd later alsnog ‘out’ gaat door de druk die dit vocht op je hersenen uitoefent.

Maar dit is medisch gezien een heel andere bewusteloosheid dan dan de rechtstreekse K.O.

Deze tweede manier is ook bijzonder gevaarlijk en er dient meteen medische hulp gezocht te worden !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vergeet niet dat hele grote hagel steeds met storm gepaard gaat, en de stenen ook zijwaarts gekatapulteerd worden, ook stuiteren ze vaak heel hoog op. Kan je hier duidelijk zien. Duitsland is al heel dichtbij.
https://www.youtube.com/watch?v=mUaKhRVwlx8
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Tegen de zijkant (!) van je hoofd zeker ! Wanneer de boeken recht van boven op je hoofd komen wordt het al een ander verhaal.
Natuurlijk is dat mogelijk, ze kunnen zelfs dodelijk zijn. Als een hagelsteen van bijna een kilo met een snelheid ver boven de 100 km per uur op je hoofd belandt, ga je dat niet meer kunnen navertellen vrees ik.
Wist u dat....
De grootste hagelsteen op 6 juni 1998 in Nunspeet naar beneden kwam, 8,9 cm in doorsnede.
De grootste hagelsteen die in de wereld viel een doorsnede van 17,8 centimeter had.
De zwaarste hagelsteen viel op 3 september 1970 in Coffeyville (Kansas) en woog 757 gram.

Ik voeg nog een filmpje bij waar je kan zien wat voor vuistgrote stenen naar beneden kunnen vallen. Filmpje even doorspoelen, je krijgt dan een keuze uit nog andere, je zal onmiddellijk merken wat je moet aanklikken.

Toegevoegd na 17 minuten:
"A three month old baby died of a fractured skull, struck by a large hailstone while being carried by her mother, who was running with her to seek cover"
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_costly_or_deadly_hailstorms

Krijg dit maar eens op uw hoofd.
http://voices.washingtonpost.com/capitalweathergang/2010/06/classifying_types_of_hailstone.html

Toegevoegd na 21 minuten:
Nog eentje uit een reeks gegeven link: "One of the deadliest hailstorms of all time killed at least 230 people, and over 1600 sheep and goats, in Uttar Pradesh. The hailstones were reportedly as big as oranges, and in some places were as high as 2 ft (0.61 m). No warning system existed in 1888 and therefore the death toll of this event was exceptionally high.[31]"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ja, wanneer zo'n hagelsteen dwars door je schedeldak heen slaat dan heb je een probleem, maar dan heb je het over dood of minstens over een schedelfractuur. Niet meer over een simpele K.O.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vind ik flauw. Als die net niet door je schedel gaat, kan je wel KO zijn. Stenen vliegen ook vaak zijdelings met hevige storm. Wat als je je voorover buigt met de handen op het hoofd? Dit lijkt me normaal als je door een hagelbui loopt. Een zware slag op de handen zet zich door naar het hoofd, niet?
Wat me wel reëel lijkt is dat je buiten westen bent, wat in de VS zeker al zal gebeurd zijn, dit hier het nieuws niet haalt. Misschien daar eens naar zoeken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Mijn reaktie is zeker niet flauw bedoeld. Als dat zo is overgekomen, dan mijn excuus daarvoor. Wat ik bedoel is, zoals ik ook in mijn antwoord beschrijf, dat je niet K.O. gaat zoals we dat normaal bedoelen: door het door elkaar schudden van de hersenen. Simpelweg door de richting waarin een hagelsteen naar beneden komt. In die richting heeft het hoofd steun en zal het niet schudden. Dus, je hersenen schudden niet, dus geen K.O. Een klap die je rechtstreeks van boven raakt zal eerder door je schedeldak heen gaan dan je rechtstreeks 'out' te tikken. Wel kun als gevolg van kneuzingen en bloedingen 'out', maar dat is een indirect gevolg, die meestal pas na latere tijd optreedt. (ook dat beschrijf ik) Deze vorm zal zeker wel eens voor komen. Op dat punt zijn we het eens. Dat stenen niet altijd loodrecht vallen is waar, maar de zijdelingse kracht is niet echt groot. Een een ongelukkig stuiterende bal is niet uit te sluiten. Maar erg groot is die kans niet. Veel energie is immers al verloren gegaan door de initiële stuitering op de aarde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een windkracht vanaf 80 km per uur kan een volwassen persoon doen omwaaien. Zware hagelbuien gaan bijna steeds gepaard met hevige wind en rukwinden. Tornado's gaan vaak vooraf met zeer zware wind (snelheden liggen zeer hoog) en hagelbuien.
Stel je valt omver en krijgt een grote steen met grote kracht op je slaap (de kans dat dit gebeurd is zeer klein, maar niet onmogelijk).
In jou beeld zie je een persoon rechtopstaand en hagel die recht naar beneden valt, wat helemaal niet reëel is. De vragensteller vraagt geen feiten, maar vraagt of het "mogelijk" is. Nogal sterk om dan nee te beantwoorden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ja, als je er vanalles bij gaat halen dan zal het je wel lukken iemand K.O. te krijgen. Daarom heb ik het ook over "een vrij kleine kans" (en niet een kei harde 'nee' zoals jij beweert !)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, had ik niet gelezen dat je dat je dat schreef. Sorry daarvoor.
Belangrijk bij de knockouts is de wet van behoud van impuls. In de praktijk moet je getroffen worde door iets heel zwaars om knockout te gaan, ongeveer het gewicht van je hoofd of meer. Op die manier is de versnelling van je hoofd groot. Als je door een tennisbal getroffen wordt dan is het de tennisbal die enorme versnellingen ondergaat en niet je hoofd (de krachten op de tennisbal en hoofd zijn tegengesteld gericht en gelijk van grootte). De meeste hagelsten zijn dus veel te licht en hagelstenen van enkele kilos komen zo hard naar beneden dat ze dodelijk zijn.