Waarom zijn "vette happen" juist zo lekker?

Volgens mij ben ik niet de enige die de kroketten en gehaktballen niet wil laten staan tijdens de lunch, terwijl ik weet dat ze niet zo best voor je zijn en ik alternatieven ook heel lekker vind. Het lijkt wel eens dat alle slechte etenswaren extra lekker zijn. Zo eet ik bijvoorbeeld liever boerenland vla dan magere, omdat er meer smaak aan lijkt te zitten. Of is hier iets anders aan de hand in het brein?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (5)

Als ik zo naar je foto kijk, lijkt het me verstandig om toch eens te stoppen met die gewoonte.
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
U daarentegen, bent zo mager als een lucifer...
Kwestie van smaak. Ik vind vette happen niet zo lekker net als zoet vind ik ook niet echt lekker wel hartig
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een misverstand dat kroketten en gehaktballen per se slecht voor je zijn. Kroketten zijn redelijk mager en als je een gehaktbal van puur rundvlees eet, is het ook niet ongezond. Het is vaak de bereidingswijze die het ongezond maakt: dierlijk frituurvet of bakboter. Wanneer je je kroketje in olijfolie bakt en je gehaktbal ook (olijfolie is de magerste olie, omdat het je lichaam rechtstreeks weer verlaat), dan zijn het gezonde vleesproducten.
Het gaat erom of je het als tussendoortje eet, wat je erbij eet. Eet je tussen de middag een lekkere gehaktbal, maar 's avonds een stukje brood, dan is er niets mis mee.
Eten van vetter voedsel is vaak een gewenning, net zo goed kun je jezelf wennen aan magere producten.
Ik vergelijk het altijd met mijn koffie: vroeger dronk ik dat met suiker, nu al jaren zonder. Krijg ik per ongeluk eens koffie met suiker, dan smaakt me dat niet meer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op een of andere manier is in ons systeem nog ingebakken dat we vet nodig hebben. Dat is een overblijfsel van de tijd dat we nog jagers waren, toen was ook niet altijd duidelijk wanneer de volgende maaltijd zich aandiende.
Het schijnt echt zo te zijn dat op het moment dat je veel stress hebt, de behoefte aan vet eten toeneemt. Alsof je lichaam bezig is een buffer op te slaan voor je op de vlucht slaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mensen houden van zoet, van zout en van vet. zal wel iets met basisbehoefte te maken hebben.