Kan je haar inderdaad verkleuren na een heftige ervaring (schrikken)?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
6.1K

Het beste antwoord

De enige manier om je haarkleur in een paar uur te veranderen, is de kapper te bezoeken of het zelf te verven. De talrijke anekdoten die in alle tijden en over de hele wereld de ronde doen over mensen wier haar in 1 nacht spierwit werd na een shock of tragische gebeurtenis, berusten op een misverstand: de donkere haren zijn niet wit geworden, ze zijn uitgevallen. Bepaalde haarziekten (bijvoorbeeld alopecia areata) tasten uitsluitend donkere haren aan en hebben geen invloed op witte haren. Bij mensen die zowel lichte als donkere haren hebben, lijkt het dan alsof hun donkere haar wit is geworden. Natuurlijk kunnen donkere haren grijs worden, zoals iedereen boven de 40 zal beamen als hij of zij wel eens in de spiegel kijkt. Omdat ons haar ongeveer een centimeter per maand groeit en het wit-worden begint bij de haarwortel, duurt een complete verandering van de haarkleur een paar weken, en niet een paar uur. En dat heeft allemaal niets van doen met de spierwit geworden figuren uit de verhalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een voorbeeld heb ik zelf meegemaakt, iemand die te horen kreeg dat ze vrouw vreemd ging was in 3 dagen tijd van gitzwart haar naar grijs gegaan !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Alex;

Dat kan zelfs zonder die heftige ervaring; mijn inmiddels overleden schoonvader was nog geen dertig en is in één nacht egaal grijs geworden en ook gebleven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja het is wel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is het is niet mogelijk tenmiste niet letterlijk:

Je haar groeit niet zo snel dat het in staat is al je haren in een nacht te vervangen door grijze haren.

Er is wel een aandoening die ervoor zorgt dat alle niet grijze haren uitvallen, daarna ben je dus grijs, de aandoening heet: Alopecia areata. Er wordt gezegd dat deze aandoening psychische oorzaken kan hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een leuk voorbeeld van dit fenomeen is te vinden in het (fictieve) Sputnik Sweetheart van Haruki Murakami, erg goed boek :)