Waarom zijn sommige stengels hol en hebben anderen merg?

Waterplanten hebben holle stengels, zodat ze kunnen blijven drijven.
Maar planten op het land hebben soms ook holle stengels. Heeft het een functie? Waarom hebben sommige planten wel merg en zijn anderen hol in de stengel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
3.1K

Het beste antwoord

De cilindervorm (wat een stengel eigenlijk is) is en vorm die erg sterk en toch flexibel is. De krachten die daarmee gemoeid zijn worden voor het overgrote deel door de buitenkant opgevangen.

Vouw maar eens een papiertje op tot een rolletje en zet dat rolletje eens rechtop, als een brugpijler. Probeer maar eens hoeveel gewicht dat rolletje kan dragen. Maak vervolgens eens een "bruglpijler" in een andere vorm b.v. een 4-kante. Je zult merken dat die veel minder kan dragen.

Een plant heeft dus bij een stengel vooral baat bij een stevige buitenkant. Materiaal aan de binnenkant is dus minder efficiënt. De evolutie heeft er bij sommige planten voor gezorgd dat ze hol zijn geworden.
Andere zijn in een tussenvorm blijven steken en hebben de holle ruimte opgevuld met merg. Het merg is b.v. een goede plaats om vocht in op te slaan wat handig is wanneer een regenbui wat langer uitblijft.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het voornamelijk een evolutionair gevolg is van de mechanische eisen die aan de plant gesteld worden. Hol is het meest flexibel, met merg (of hout) erin wordt het steviger maar minder flexibel (en het kost meer bouwmateriaal). Voor de ene plant vallen de kosten en baten anders uit dan voor de andere.