De laatste jaren wordt er steeds minder op walvissen gejaagd. De laatste jaren stijgt de zeespiegel. Is er een causaal verband?

Als er minder op walvissen gejaagd wordt en ze kunnen zich onbelemmerd voortplanten, komen er meer walvissen. En ze kunnen best oud worden. Volgens de Wet van Archimedes zal de zeespiegel stijgen. En het zijn nogal grote beesten, dus...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Nee, er is geen causaal verband, en er is zelfs geen enkele stijging hierdoor omdat de walvissen groeien door plankton e.d. te eten dat zich al in de zee bevindt. De wet van Archimedes zou alleen van toepassing zijn als de walvissen op het land gefabriceerd worden, en vervolgens te water gelaten worden (en ook dan is de stijging niet meetbaar).
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, er is geen causaal verband.

De omvang van de extra walvissen is zo klein vergeleken met het watervolume van de oceanen op de wereld, dat een paar (honderd of duizend) extra walvissen geen (merkbaar) verschil (kunnen) veroorzaken.
Antoni
9 jaar geleden
WimNobel
9 jaar geleden
Plus dat die extra walvissen bestaan uit materiaal dat ze gegeten hebben en dat daarvoor ook al in de oceanen zweefde. Al dat plankton zorgde voor een even grote waterverplaatsing als de walvissen nu.
gvrox
9 jaar geleden
@WimNobel: je plaatste deze reactie terwijl ik mijn antwoord aan het typen was, daar is dus ook geen causaal verband :)
Het aantal zeewater op aarde:
Allle zeeën en oceanen samen hebben een totaalvolume van 1,325-1,370 miljard km3 (Kennish 2001: Practical Handbook of Marine Science). Dit is gelijk aan 1,325-1,370 x 10 tot de 21ste liter, of dus 1,325-1,370 triljard liter. Omdat deze duizelingwekkende getallen nauwelijks voor te stellen zijn, deze vergelijking: stel, je vult elke seconde een Olympisch zwembad met zeewater (en je vindt de nodige plaats om die allemaal te zetten…), dan duurt het je nog meer dan 17 miljoen jaar vooraleer aan dit razende tempo alle zeeën zijn leeggeschept.
De blauwe vinvis waar nog steeds in kleine mate door Japanners op gejaagd wordt plant zich niet snel voort, zoals de meeste dieren die aan het eind van een voedselketen staan. Toch heeft dit zoogdier een vijand, namelijk de orka die wel eens op de jonge dieren jaagt.
Statistisch gezien stijgt het water minimaal bij ieder walvis die erbij komt.
Wat een walvis eet (geen plankton, maar roeipootkreeftjes), bepaalt zijn volume, maar zorgt ook voor uitwerpselen dat ook weer een te verwaarlozen stijging te weeg zal brengen. Voedsel groei en uitwerpselen blijven een constante, behalve de energie die het dier verbruikt. Dit wordt omgezet in warmte wat het water doet uitzetten, en ook weer een stijging teweeg brengt.

Al bij al zal een toenemende populatie een stijging veroorzaken die gewoon niet meetbaar is aangezien er steeds miljoenen tonnen water verdampen en ook weer in zee terechtkomen.

Toegevoegd na 3 uur:
Hier kan je zien dat er nog degelijk gejaagd wordt op de walvissen door Japan. Na een recente veroordeling gaan ze nu in andere zeeën vissen. Het opgegeven aantal van 51 stuks is lachwekkend. Iedere vloot bevat een aantal harpoenschepen. In Japan is er nog een heel dorp dat van de walvisvangst leeft.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.1950671

Er is een organisatie die uitsluitend vecht tegen deze wrede slachting: http://www.animalplanet.com/tv-shows/whale-wars