Word je sneller dronken/aangeschoten na een dag sporten en een heet bad?

Laatst heb ik een eind gefietst op een warme dag, toen ik thuis was heb ik een heet bad genomen en 's avonds ben ik met vrienden wat gaan drinken. Niet per se heel veel, niet meer dan normaal, maar toen ik 's avonds naar huis ging was ik veel draaieriger dan normaal en de volgende ochtend had ik er ook nog steeds wat last van (niet heel erg een kater, ik had geen hoofdpijn ofzo, wel wat draaierig geweest).

Kan dit komen doordat ik vocht ben verloren met fietsen en het bad? Ik heb wel veel water gedronken op de fiets en ook thuis nog wel gewoon water gedronken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
4.3K

Het beste antwoord

Het probleem zit niet in het water ditmaal, maar in het vetgehalte.

Je hebt trouwens met deze vraag meteen ontdekt waarom vrouwen ook sneller dronken zijn dan mannen in het algemeen: Zij hebben minder bloed en een hoger vetgehalte, waardoor de toxiteit van de alcohol sterker is bij hen proportioneel.

In jouw geval is het echter toch nog iets complexer:

Alcohol kun je vergelijken met uitermate geconcentreerde koolhydraten/suiker: Bij veel fietsen gaat het eerste half uur tot uur eerst al je koolhydraten opgenomen worden (je hartslag zit dan bijv. op 80% van je max. hartslag op je horloge met hartmeter), maar na een uur merk je dat je hartslag naar 90% kan gaan zonder dat je rapper rijdt, dat is omdat daarna de snelle suikers op zijn en je vetten moeten omgevormd worden naar suiker voor die kunnen verbrand worden.

Als je daarna alcohol neemt, gaat het reservetekort zeer snel die alcohol opnemen, waardoor je je dus ook echt sneller dronken voelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok. Ik begrijp het denk ik voor het grootste gedeelte. Het eerste deel is duidelijk. Ik weet dat je als vrouw sneller dronkern kan worden dan als man. Maar ik wil mezelf nu graag met mezelf vergelijken, want ik ben nog nooit eerder dronken/aangeschoten geweest terwijl ik nu niet meer heb gedronken dan normaal.
Jij lijkt dat ook uit te leggen. Maar het lijkt haast alsof je zegt dat ik al mijn vet verbrand met een middagje fietsen. Maar dat kan je haast niet bedoelen, want dat is natuurlijk niet zo. Als dat wel zo was ging iedereen met een vetlaagje een eindje fietsen en was het weg. Dus hoe bedoel je dit? Ook dat 'reservetekort' begrijp ik niet helemaal. Welk reservetekort gaat de consumeerde alcohol opnemen? Mijn lichaam probeert alcohol te gebruiken als suikers/iets dat energie geeft?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je voor de bijkomende vraag: Nee, natuurlijk ben je niet al je vet kwijt, daarvoor zou je als een triatleet gigantisch veel uren moeten doorfietsen tot je instort. Ik leg het even anders uit: Gisteren in de hitte zijn er diverse hartreanimaties geweest EN een dode in de 20 km van Brussel, terwijl ik met mijn nicht de 13,7 km door de plantentuin van Meise (echt heel mooi) liep. Ik ga het nu daarmee uitleggen: Tot 8 km gaf mijn Garmin Forerunner 920xt aan dat mijn hartslag op 80 à 85% zat. Na die 8 km ging dat alarmerend naar 95% en diende ik mijzelf dringend af te koelen. Wat gebeurt dus:
Na 20 minuten begint je lichaam pas goed te zweten. Na een drie kwartier is je standaard energie op en moet je lichaam het proces gebruiken dat er energie wordt bijgemaakt in twee stappen: vetten omzetten naar suiker voor je gewone benzinetank zodat die dan weer kan gebruikt worden voor je spierenergieverbranding. Hier kadert ook de werking waarom je lichaam ZELF verzadigde vetzuren als reserves aanmaakt zoals in kokos er ook veel zitten en dat toch als 'goede' voeding wordt beschouwd. Hoe dan ook wil dat zeggen dat na 40 minuten je lichaam eigenlijk de snelle suikers kwijt is en dat is het antwoord: alcohol wordt zeer snel opgenomen door het bloed dus nog sneller omdat er zo'n tekort is (als je een taartje gegeten hebt, heb je een verzadigingsgevoel, hier is er een soort onverzadigingsgevoel). Wel beschadig je zo je lichaam, en dat uit zich dan nog later door het watertekort dat je 's nachts na alcohol zo'n dorst doet krijgen (ik leg het soms wat fout uit als dat het superverbrandingsproces van alcohol water nodig heeft om terug te blussen, maar eigenlijk moet het water helpen alle afvalstoffen na verbranding van alcohol af te voeren tegen de 'kater'). Is dit iets duidelijker of schrijf ik weer te omslachtig en heb je liever een stapsproces antwoord?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik voeg het toch even bij met fictieve cijfers omdat wiskunde dit helderder toont (C van calorie, maar is hier louter fictie) Je lichaam heeft 500 C aan suiker, 1000 C aan vet bij aanvang (2000 C water, maar daar is de eenheid C fout). Na 20 minuten is er nog 300 C aan suiker, 1000 C aan vet. Je begint serieus te zweten en die gaat eerst kalium, dan natrium vrijgeven. Na 40 minuten is er nog 100 C aan suiker, 1000 C aan vet. Het lichaam merkt dat suiker te weinig wordt en je hartslag schakelt een stapje hoger omdat er num 200 C aan vet wordt omgezet. De volgende 20 minuten ga je als volgt (er is 50 C extra energie nodig om dat vet om te zetten, dus 250 C verbruik nu ipv 200 C) 100 C suiker + 250 C uit vet - 250 C verbruik ipv 200 = 100 C suiker en 750 C aan vet en het proces van vet naar suiker gaat verder door. Je lichaam heeft 500 standaard - 100, dus 400 C aan suiker dat het echter zeer snel kan opnemen en dus wordt suiker en alcohol heel graag aanvaard (en bananen nog meer in een triatlon). Drink je dan meer dan 400 C suikler via alcohol, moet je lever dat allemaal versneld afbreken en beschadig je je lichaam omdat het teveel krijgt. Ter volledigheid: de processen zijn niet lineair, de eerste 100 C suiker gaat rap weg, de laatste 100 C gaat moeilijker weg, de eerste 250 van 1000 C vet verbrandt gemakkelijk na een uur, de volgende C vet verbrandt moeilijker dus al je vet zo kwijt geraken is ook niet mogelijk. Maar deze vereenvoudigde logica maakt het wellicht logischer. Schrijf het over op een blaadje van boven (begintoestand) naar onderen (eindtoestand) en je zult het al schrijvende beter begrijpen, denk ik. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, ik snap het nu, het is duidelijk. Blijft bij mij wel hangen dat ik 48 minuten heb gefietst, wel in het zonnetje, niet in heel hoge temperaturen.
Maar ik begrijp de strekking en ook dat het meer aan het fietsen en de verbranding ligt dan aan het hete bad achteraf (hoewel ik me kan voorstellen dat dat niet helpt om de reserves weer terug te brengen naar hun oorspronkelijke niveau's). Wat de strekking van je antwoord is: ik had beter bananen kunnen eten dan alcohol drinken ;) Wel moet ik erbij zeggen dat ik tussen het fietsen en het drinken wel een volledige avondmaaltijd heb gehad.
Maargoed, ik was dan ook niet stomdronken, ook geen erge kater, alleen een paar duizelingen de volgende ochtend. Bedankt voor de moeite die je hebt gestoken in de uitleg!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wow, zoveel extra info en dus toch nog een paar interpretatiefoutjes van mij (maar het blijft gissen) die ik nog snel corrigeer: 1. heet bad zorgt voor grotere temperatuur en worden je poriën op de huid gereinigd. Ik verzweeg het nog, maar ook je huidademhaling verbruikt heel wat. Vooral ons hoofd heeft problemen met warm water, maar ik denk dat het bad nog meer duizelingen inderdaad tegenhield de dag erna. Tegen een kater werkt meestal vooral veel veel water drinken 's nachts (sommigen herbeginnen met drinken 's morgens en dat helpt natuurlijk ook, maar dat is niet de juiste methode). 2. Het eten helpt tegen het dronken worden, maar meestal duurt honger maar 20 plusuten (ik gebruik niet graag MINuten) en het duurt uren tot een halve dag voor de meeste voeding echt verwerkt is, maar ook daardoor was je 'minder dronken' dan je zou geweest zijn zonder te eten. Eigenlijk goed gezien van jou: drie kwartier fietsen en dan lekker eten en drinken: goed idee en voelt toch zalig aan, niet waar? Indien je te veel eet, zou je achteraf eigenlijk nog wat moeten fietsen, maar waar eindigt dat dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Het is me allemaal duidelijk. En inderdaad, lekker fietsen, genieten van eten en drinken. Heerlijk! Teveel eten doe ik niet na fietsen, dat lukt me niet: gewoon een goede maaltijd is me dan genoeg.
Ook fiets ik eerder omdat ik er van geniet dan omdat ik er van af wil vallen. Dat het goed voor je is is dan nog een plus. Bedankt voor je lange en uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (1)

Als je moe bent voel je eerder de gevolgen van alcohol, en na sporten en fietsen zal dat wel het geval zijn geweest. Je voelt je prettig ontspannen na sport en bad en dan is een biertje ook lekker. Volgende keer proberen er aan te denken dat je er een minder drinkt in plaats van een extra
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik was niet echt moe, had ik het idee, voelde me juist wel lekker verfrist. Maar misschien was ik fysiek moeër dan mentaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wellicht dat je tijdens de fietstocht al (veel) te weinig gedronken had, en toen later op de avond dacht na die biertjes dat je daarmee je vochtgehalte wel weer op pijl zou krijgen, maar dat is niet zo... Al helemaal met warm weer moet je veel meer water (of lichte sportdrank tijdens het fietsen) drinken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gaf al aan veel water te hebben gedronken en compenseer te weinig vocht absoluut nooit met bier. Ik heb overigens ook geen bier gedronken.