Heeft het oog van een roofvogel ook een nadeel?

Roofvogels kunnen mijlenver kijken maar zit daar ook een nadeel aan vast? Misschien kunnen ze bijvoorbeeld van dichtbij niet zo goed zien. Of hebben ze gewoon betere ogen dan wij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Er zijn meerdere vormen van "beter" zien.
Eén vorm is meer lichtreceptoren (staafjes, kegeltjes) hebben.
Een andere vorm is kegeltjes inwisselen tegen staafjes. Je offert dan kleurenzien op voor meer detail.
Nog een vorm zit niet in het netvlies, maar in de verschillende lagen van verwerking door de zenuwen van het netvlies, vóór de signalen door de oogzenuw naar de hersenen gaan. Die pre-processen al heel veel informatie, zodat er minder informatie naar de hersenen hoeft te worden gestuurd.
Mogelijk gaat er bij een roofvogel méér informatie rechtstreeks naar de hersenen.
Nog een andere vorm zit niet in de ogen, maar in de hersenen zelf.
Normaliter is de beeldverwerking afgestemd op de manier van leven.
Zo zal een roofvogel veel plaatjes in zijn hersenen hebben van prooidieren, en hun gedrag. Daarentegen heeft hij niets met letters en cijfers, of een witte streep op de weg. Ik denk dat ze op dit punt een grote winst behalen.
Dichtbij of veraf zien wordt geregeld door de bolling van de lens, en dat heeft niet veel van doen met "beter" zien.
Reddie
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In zijn algemeenheid functioneren de ogen van roofvogels die overdag jagen niet erg goed bij weinig licht.