kan een bos spontaan ontbranden door een verhoogde zuurstofconcentratie?

Gemiddeld is de hoeveelheid zuurstof 21%. Maar hoeveel procent is nodig om een bos te laten branden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
5.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar haal je dat weer vandaan? Mensen die voor hun gezondheid zuurstof moeten gebruiken, ademen meer zuurstof uit dan anderen, terwijl de zuurstoffles constant zuurstof afgeeft. Vooral in hun slaapkamer wordt de concentratie zuurstof veel hoger zodat roken zeer gevaarlijk wordt, toch ontstaat daar er geen spontane ontbranding.

Antwoorden (5)

Zonder vonkje gaat je bos niet branden, ook niet ondergedompeld in pure zuurstof.
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Min. Echt wel !
Reddie
9 jaar geleden
Ik meende dat een bos spontaan zou kunnen gaan brande bij een zuurstofconcentratie boven 35%.
Maar ik kan het niet hard maken, of ergens vinden.
Een plus ter compensatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een vonk is niet nodig, ontstekingstemperatuur wel. Zo ontstaan soms spontane huizenbranden in de buurt van een hevige bosbrand, waar de temperatuur zeer hoog kan oplopen. Men noemt dit brandoverslag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier ziet u een afbeelding van brandoverslag. http://www.rauchmelderpflicht.eu/gefahrenquelle-brandrauch/brandrauch-enstehung/ https://www.google.be/search?newwindow=1&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&channel=sb&biw=1274&bih=730&tbm=isch&q=flashover&revid=1041792717&ei=9XpsU67uBcm70QWb7YGQBA&ved=0CCAQsiU#facrc=_&imgdii=_&imgrc=mx28OEazm1v7zM%253A%3BSwoQUNEJ-NZzhM%3Bhttp%253A%252F%252Frauchmelderpflicht.eu%252Fwp%252Fwp-content%252Fuploads%252FFlashover2.png%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.rauchmelderpflicht.eu%252Fgefahrenquelle-brandrauch%252Fbrandrauch-enstehung%252F%3B767%3B526
Voor ontbranding heb je drie dingen nodig: brandstof, zuurstof en de juiste temperatuur. Als je één van deze zaken mist, brandt er niets. Normaal zuurstofgehalte in de lucht is meer dan voldoende voor ontbranding en met meer gaat het niet eerder branden, ook niet als er wel voldoende brandstof is maar de temperatuur niet hoog genoeg (denk hierbij aan een vlam/vonk). En bij wel voldoende temperatuur en zuurstof, maar geen brandstof, krijg je ook geen brand. Evenmin bij voldoende temperatuur, voldoende brandstof maar geen (onvoldoende) zuurstof.
jc54
9 jaar geleden
Een bos, eigenlijk alles kan spontaan ontbranden wanneer aan drie specifieke voorwaarden zijn voldaan, brandstof, zuurstof en een ontstekingsbron, en moeten in de juiste verhouding aanwezig zijn. Men noemt dit vaak de branddriehoek. Je hebt ook nog een vuurvierhoek en -vijfhoek.
Een plaats vol gas, met te weinig zuurstof en ontsteking zal niet branden, ook niet met voldoende zuurstof maar te weinig gas. De ontstekingsbron moet eveneens het vlampunt bereikt hebben van de brandstof. Voor hout naargelang soort, dikte, en droog, ligt dat rond de 350° C.
Een bos, of neem droog sprokkelhout en gras, op de bodem van een bos zal inderdaad spontaan ontbranden wanneer het vlampunt bereikt is. De hoeveelheid zuurstof in de lucht is voldoende, en je hebt niet meer nodig om dat eerder in gang te zetten. (Stel maar dat in en rond bossen er meer zuurstof aanwezig is dan elders)
Wind zal het vuur aanwakkeren, maar de hoeveelheid zuurstof in de lucht blijft hetzelfde, enkel de toevoer versneld. Bij toevoeging van extra zuurstof wordt een reeds ontstane brand feller maar zal niet sneller spontaan ontbranden. Dus nee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iedere materie heeft een ontbrandingstemperatuur (flashpoint), dit is de temperatuur die nodig is voor spontane ontbranding. Voor droog hout is dit ongeveer 300 C. Dit betekent dat het hout deze temperatuur moet hebben, niet de lucht die zich erom heen bevind.
Ik zou verwachten dat de ontbrandingstemeperatuur omlaag gaat bij hogere zuurstof concentraties. De eerste bron is een folder van een onderzoeksbedrijfje zegt ongeveer hetzelfde. Het gaat hier echter over een 'chemicalium' en er staat niet bij welke, daarnaast lijkt het te gaan over een vloeistof en niet om een vaste stof. Hoe het zit met hout weet ik dus niet.

off-topic:
Er is wel een sterke negatieve terugkoppeling tussen bosbranden en zuurstof percentage. verbranding is een snelle oxiderende reactie, toevoeging van meer beschikbaar zuurstof zorgt dus voor grotere reacties. Stijgende zuurstofconcentraties zullen ervoor zorgen dat bosbranden meer voorkomen, maar deze branden verbruiken ook grote hoeveelheden zuurstof, ervoor zorgent dat de zuurstofconcentraties weer afnemen.
Dit zegt echter niets over spontane verbranding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Spontane ontbranding heeft niets met hogere concentraties van zuurstof, hoger vlampunt of meer brandend materiaal te maken. De juiste verhouding is voldoende. Eenmaal iets brand zal een hogere zuurstofconcentratie de brand versnellen en heviger maken, wat ik reeds beweerde in mijn antwoord.
Het vlampunt voor een bepaalde stof kan nooit veranderen, maar zal brandbaar materiaal sneller in gang zetten als de andere stoffen voldoende aanwezig zijn.
Wist je dat stoffen op zich niet branden, enkel de gassen die verdampen. Voor iedere stof ligt die verdampingstemperatuur anders, zo zal een wit fosforblokje dat men uit het water haalt spontaan ontbranden door contact met zuurstof en een t° van 30°. Toevoeging van extra zuurstof zal de ontstekingstemperatuur niet beïnvloeden, wel de verbranding.
Toevoer van zuurstof kan iets sneller laten ontbranden enkel wanneer de nodige verhouding te laag is, terwijl de andere 2 reeds aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch nog even verder gezocht en vond het volgende: http://en.wikipedia.org/wiki/Autoignition_temperature De derde zin is als volgt:
The temperature at which a chemical will ignite decreases as the pressure or oxygen concentration increases.
Oftewel:
De temperatuur bij welke een chemische stof ontbrand verlaagt als de (lucht)druk of de zuurstof concentratie toeneemt. Er staat echter geen bron bij, waardoor de juistheid niet zeker is.
Men is hier nogal optimistisch, maar het lijkt me inderdaad zo dat een bos bij 35% zuurstof in vlammen opgaat, al is het alleen maar vanwege een bombardeerkever of iets dergelijks. Bij meer dan 23.5% wordt de lucht al gevaarlijk, pure zuurstof laat vetten spontaan ontbranden.

Er is in feite wel wat wetenschappelijke discussie over, maar de grens ligt in ieder geval wel bij 30%, maar ook 25% wordt wel genoemd (zie bron.).