Kan iemand mij het paren van de Apis Mellifera (Honingbij) uitleggen?

Ik moet voor school een presentatie over de voortplanting van insecten, nu vind ik bijen interessante insecten en heb ik deze gekozen. Nu heb ik gelezen dat een jonge moer op bruidsvlucht gaat ( 1 keer in haar hele leven) om naar een darrenverzamelplaats te vliegen en hier met meerder darren (polyandrie) en dat de spermatozoïden in de spermatheek terecht komt en dit jaren lang goed blijft. Nu was mijn vraag hoe werkt dit nou precies en hoe zit het voortplantingscyclus nou echt in elkaar?

Dit heb ik in mn prezi: "
Eén keer in haar leven gaat een koningin bij gunstige weersomstandigheden op bruidsvlucht. Ze zoekt dan een darrenverzamelplaats, darren verzamelen zich vaak en dit zijn darren van alle windstreken. De afkomst van een dar is dus totaal onbekend. Bij de paring komen miljoenen spermatozoïden vrij, deze worden opgeslagen in de spermatheek, waar deze jarenlang bewaard blijven. Een moer paart met 6 à 8 darren, dit noem je polyandrie, dit heeft invloed op de genetische structuur van een bijengemeenschap. "

Hopelijk kan iemand me helpen, ik blij op ict kijken

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je krijgt vast een paar bruikbare antwoorden. Eén onbelangrijk detail: de "tweede helft" van de wetenschappelijke naam van planten en dieren schrijf je met een kleine letter. Dus: Apis mellifera.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh dankje wel voor je antwoord :)

Het beste antwoord

Er zijn veel soorten honingbijen. Ik ga er vanuit dat jij het over de Europese honingbij hebt, de Apis mellifera mellifera.

Een jonge koningin is tussen de 6e en 28e dag van haar leven rijp voor bevruchting. Dan verlaat ze in de namiddag bij zonnig en warm weer (minstens 18°C) de kast en vliegt naar een darrenverzamelplaats: een open plek in het terrein waar de darren vanuit de omliggende bijenstanden verzamelen, 10-20 meter hoog in de lucht. Deze worden jaren achtereen gebruikt. Een koningin kan tot 5 km ver vliegen. Darren vliegen tot 7 km ver.

Zodra de koningin op die plaats aankomt en koninginnenstof vrijgeeft, proberen darren met haar te paren. De wet van de sterkste telt: alleen de fitste darren zullen paren. Na een bevruchting blijft het afgerukte geslachtsorgaan van de dar steken, het zogeheten bevruchtingsteken. De volgende dar trekt tijdens de paring het bevruchtingsteken van zijn voorganger uit. De koningin paart met 10 tot 20 darren, en daartoe maakt ze 2 of 3 bruidsvluchten. Een bruidsvlucht duurt 20 tot 30 minuten.

Ze bewaart het sperma in haar zaadblaasje (spermatheek). Als ze voldoende bevrucht is verlaat ze de kast niet meer, maar begint eitjes te leggen: 150.000 tot 200.000 per jaar. Aan ieder eitje dat de koningin legt voegt ze wat sperma toe. Direct nadat een eitje in een cel gelegd is sluit een werkster de opening ervan af met speeksel, zodat het sperma niet kan opdrogen. Maar de eitjes die in grote cellen gelegd zijn (darrencellen) worden niet bezocht; dat sperma droogt op en het eitje wordt niet bevrucht. Zo heb je twee soorten eitjes:
• bevruchte eitjes waar vrouwelijke wezens uit groeien: werksters en/of koninginnen.
• onbevruchte eitjes waaruit darren ontstaan.

De legfrequentie is afhankelijk van verschillende factoren:
• de tijd van het jaar: vanaf januari legt de koningin enkele 10-tallen eitjes per dag; het hoogtepunt is rond half mei (tot 2000 per dag); daarna neemt het af tot eind oktober. In de winter is er geen leg
• de hoeveelheid voedsel (honing en stuifmeel) waarover de kolonie beschikt
• de sterkte van het volk
• de koningin zelf: erfelijke aanleg en leeftijd.
In het broednest is het 35° C en de koningin wordt er verzorgd door een "hofstaat" van een 12-tal bijen. De koningin produceert een speciale geurstof (feromonen) in de mandibulaire klieren die zich in haar kaken bevinden. De hofstaat geeft deze koninginnenstof door aan de andere bijen. Aan deze geur herkennen de bijen elkaar als leden van dezelfde kolonie.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg!! Eindelijk weet ik hoe het nu zit!! Bedankt

Andere antwoorden (1)

De paring gaat als volgt:

In de namiddag vliegen de jonge moeren uit en begeven zich naar een plaats waar de darren zich verzameld hebben. De darren achtervolgen de moer en alleen de snelsten kunnen met haar paren, dit gebeurt tijdens de vlucht. Dit wordt de bruidsvlucht genoemd. Omdat de moeren een voorkeur hebben voor darren die tot een andere kolonie behoren wordt het nageslacht voorzien van nieuwe genen.

De paring van de honingbij gaat snel en duurt hooguit enkele seconden. Zodra een dar de moer bevrucht heeft sterft hij. Bij het afgeven van de spermacellen scheurt namelijk zijn achterlijf open wat fataal is voor een dar. De moer paart met zo veel mogelijk darren waarbij ze genoeg spermacellen verzamelt voor de rest van haar leven. Ze heeft ruimte voor ongeveer 5 miljoen zaadcellen in haar achterlijf, maar kan tot 80 miljoen zaadcellen ontvangen tijdens de bruidsvlucht. De moer paart met 10 tot 20 darren. Als de bevruchte moer terugkeert, blijft zij verder in de woning en ongeveer twee tot drie dagen later begint zij met het leggen van de eitjes. De moer kan in het hoogseizoen tot 2000 eitjes per dag leggen, wat ongeveer het dubbele van haar eigen gewicht is, zodat het volk snel uitgroeit tot een gemeenschap van 40.000 tot 80.000 werksters.

Een moer kan pas na gemiddeld vier dagen paren, bij een dar duurt dit met gemiddeld dertien dagen veel langer.