Waarom jeuken wondjes?

Het lijkt een stomme vraag, maar aangezien heel veel vragen hier vanuit een evolutionair perspectief worden beantwoord vraag ik me af wat het nut hiervan is.

Wanneer je waar dan ook een verwonding oploopt, komt hier na verloop van tijd een korst op.
Deze korst gaat net genoeg jeuken dat je gaat krabben en hem er compulsief ook weer af gaat trekken.
Dat lijkt me evolutionair gezien toch vrij stompzinnig, dat wanneer je wond eindelijk dicht is dat je hem weer gaat openkrabben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, deur10.. ik zit dit moment met 2 enkels die mega jeuken! En dat idd vanwege wonden die ik keer op keer weer open krab... Goeie vraag!

Het beste antwoord

Als we jeuk hebben, is dat vaak een waarschuwing. Een insect op onze huid voelt kriebelig aan waardoor we het afschudden en het niet kan prikken. Maar jeuk bij een genezende wond heeft niet dezelfde functie. Wetenschappers kunnen nog niet precies verklaren waarom jeuk er dan wel is. Het vermoeden bestaat dat de jeuk veroorzaakt wordt door de groei van nieuwe zenuwuiteinden. De jeuk is dan in elk geval een goed teken en duidt op genezing van de pijnzenuwen, die naderend gevaar moeten signaleren. Als de jeuk omslaat in pijn, is dat een signaal dat de genezing juist niet goed verloopt. De wond kan bijvoorbeeld ontstoken zijn.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bent de eerste die de vraag begrepen heeft

Andere antwoorden (6)

omdat ze dan genezen!

Toegevoegd na 2 minuten:
Jeuk is in feite lichte pijnprikkels. Dus als een wond geneest, dan gaat de pijn eraf, dan komt de jeuk en dan het 'gewone gevoel'..
In feite doet de wond die geneest dus heel licht pijn, deze hele lichte pijn is het jeuk-gevoel

Toegevoegd na 2 minuten:
1e zin: Omdat het dan aan het genezen is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat betekend dat de wond weer aan het helen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer een wond aan het genezen is, dan worden nieuwe cellen aangemaakt. Door de groei van die cellen krijgt de huid prikkels en dat jeukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat had ik me ook al eens afgevraagd.
Het is kennelijk niet erg genoeg want het bestaat nog steeds. Het alternatief is natuurlijk je pijnzenuwen (tijdelijk) buiten werking stellen, maar of dat nu het genezingsproces beter bevordert?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het jeuken heeft te maken met de groei van nieuwe cellen. Het krabben aan korstjes is inderdaad niet zo slim. Mij werd vroeger altijd verteld dat een wondje beter geneest als het droog is (wat het jeuken verergert) maar dat blijkt dus niet waar te zijn, zie hieronder. Als je last hebt van droge, jeukende korstjes die je steeds open 'moet' krabben, kan je er het beste een speciaal pleistertje dat het vochtig houdt, overheen plakken. Die zijn tegenwoordig gewoon bij de drogist te krijgen. Je wondje geneest sneller en mooier en minder jeukerig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat hoor ik de laatste tijd ook steeds vaker, in de reclame van dat merk dat die vochtige pleisters maakt.
maar als ik een wondje heb, wat al aardig aan het genezen is, en ik ga ermee douchen of zwemmen, dan knapt het er toch niet van op. Korstje week, korstje eraf. Ik blijf geloven dat een droog wondje beter heelt.
Je helpt de genezing en de doorbloeding door te wrijven over het wondje en daar net omheen... Die wrijf-prikkel noemt men dan jeuk... Er zijn specials jeuk-receptoren in de huid die kunnen een signaal afgeven en dan kun je niet anders dan de huid opwrijven... Zo werkt dat...

Kapotkrabben is weer net iets te veel van het goede...