Tot welke hoogte kan nog leven voorkomen ?

's zomers zie je op behoorlijke hoogte zwaluwen vliegen om muggen te vangen. Tot welke hoogte boven de aarde komen nog dieren/insecten voor ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
5.5K

Het beste antwoord

Van de grotere dieren is de Rüppell-gier record-houder. Een Rüppell-gier vloog in 1973 op 11.274m hoogte tegen een vliegtuig en houdt sindsdien het record van hoogst vliegende vogel.

Insecten komen niet zo hoog. Veel hoger dan enige 10-tallen meters komen ze niet. Soms kan een windvlaag er even een paar naar een wat hogere hoogte meevoeren, maar dan houdt het wel op.

Eéncelligen kunnen onder invloed van luchtstromen grote hoogtes bereiken. Sommigen daarvan zijn ook goed bestand tegen de kosmische straling. Ik heb helaas geen bronnen kunnen vinden, maar te verwachten is dat enige 10-tallen kilometers zeker haalbaar moet zijn.

Beerdiertjes (zie foto) zijn door de mens zelfs tot in het vacuüm van de ruimte (250km) gebracht en hebben dat prima overleefd. De kleine diertjes, 0,1 tot anderhalve millimeter lang, leven normaal op mossen en korstmossen.

Tja, en de absolute recordhouder is natuurlijk de mens zelf, tenminste als je hem toestaat zijn technologie te gebruiken. Dan kan hij zelfs de maan bereiken. Maar dat zal wel niet zijn wat je met je vraag bedoeld.

Toegevoegd na 4 dagen:
Toevallig kwam ik dit filmpje nog tegen. Het laat van een aantal insecten zien tot hoe hoog ze komen. Blijkbaar hebben ze op 19.000 voet (bijna 5,8km) hoogt nog ooit eens een termiet aangetroffen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een mug komt dan misschien maar 15 meter hoog, een condor kan tot 5000 meter hoog komen...