Hoe ondervond de mens, dat honden zwart/wit zien?

vraagje van mijn dochter, de hondenvriendin!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Meestal doet men proeven met een beloning achter twee of meer gekleurde deurtjes; de beloning zit b.v. achter het rode deurtje maar de deurtjes wisselen telkens van plaats, de hond moet dan het goede deurtje kiezen.
Het kan natuurlijk ook met gekleurde lampjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Honden zien wel degelijk kleur, maar dan anders.
Zie verder de link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honden hebben minder kegeltjes in de ogen en kegeltjes zorgen ervoor dat je kleur kunt zien.

Honden zien wel kleur maar iets anders dan de mens. Ze kunnen geen onderscheid maken tussen groen, rood en bruin b.v., dat zien zij als grijstinten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is voor een hond totaal niet van belang of het konijn wit is of geel... Het is een beest dat loopt weg en dat is dus prooi... Een hond heeft geen meerwaarde in kleuren te zien... Dat is een... En wellicht de beste deductie... Zo kun je honden voeren met verschillend gekleurd vlees, het maakt niet uit, de hond ruikt of het goed is en eet het, hij hoeft dat niet in kleuren te zien... Dus op zulk een manier zal het wel aangetoond kunnen worden dat honden kleurenblind zijn... Ruiken kunnen ze toch al veel beter dan zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees op deze wikipediapagina het stukje over ogen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hond

Honden kunnen wel degelijk kleuren zien. Maaar anders dan wij.
Ze hebben net zoals wij staafjes en kegeltjes, maar meer staafjes dan kegeltjes, zodat ze minder goed kleuren kunnen zien dan wij, maar minder licht nodig hebben om te kunnen zien.