Neen, een mug is hartaanval-vrij. Als op een gegeven moment een kransslagader dusdanig verstopt raakt dat een bepaald deel van de hartspier niet meer genoeg zuurstof ontvangt om te functioneren, zal dit deel afsterven. Dit proces is de hartaanval. Een mug kan geen hartaanval krijgen omdat ze geen kransslagader heeft die dicht kan slibben.
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit geldt overigens ook voor alle andere insecten, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil een voorbeeld van een mug met een kransslagader!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar wat nou als die mug geen infarct heeft, maar bijvoorbeeld ventrikelfibrilleren? Dan sterft'ie aan een hartaanval, zonder dat er een kransslagader aan te pas komt.
Insecten kunnen een hartaanval krijgen in de vorm van een een trombose of een dichtslibbende ader. Wel moeilijk want de meeste insecten hebben een open bloedsomloop waardoor het vrij moeilijk is om een ader te vinden die dicht kan gaan. Het kan echter wel zelf in het hart gebeuren of door een andere reden kunnen ze een hartaanval krijgen (hartaanval is niet echt een concrete term. Een hartstilstand kan door veel verschillende oorzaken komen. Een infarct komt door een afstervend deel van het hart) In het geval van een mug zou meteen de hele bloedsomloop stil komen te liggen als een infarct zich voordoet omdat het ook enkelvoudig is.