waar gaan de zwaluwen heen in de winter ?

wij wonen op een oude boerderij, Er zitten nogal veel vogels. Ik ben een vogelliefhebber. Maar ik weet niet waar onze zwaluwen heen gaan in de winter (ik hoorde laatst van mijn van mijn docent dat ze elk jaar op de zelfde plaat terugkomen. )

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
6.8K

Het beste antwoord

De naam van de boerenzwaluw verraadt de bijzondere band die deze vogel met de mens heeft. De nesten van de boerenzwaluw worden namelijk bij voorkeur gemaakt in boeren schuren, loodsen en dergelijke. Van april tot oktober verblijven deze trekvogels in Nederland, de winter wordt in Afrika doorgebracht.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb toevallig kort geleden iets gelezen (kan het niet terug zoeken, zit nu in buitenland) in Parool, Volkskrant of NRC over de ontdekking van de overwinteringsplaats van de huiszwaluw. Uit dat stukje bleek dat alle zwaluwen overwinteren in Afrika, maar elke soort in een eigen gebied. Eén daarvan is het regenwoud.

Andere antwoorden (1)

Die zullen waarschijnlijk overwinteren ergens tussen de Sahara en het zuidelijkste puntje van Afrika.

Toegevoegd na 1 minuut:
zie plaatje: Het blauwe is het overwinteringsgebied, het gele het broedgebied.