Hoe weten allellen of zij dominant zijn?

Stel een zwart haar kleur en een blondhaar kleur gen van vader en moeder. Hoe weet de dominante kleur wanneer deze actief moet zijn?

erotisi
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Dat weet een allel natuurlijk niet. Het is veel simpeler.
Stel dat voor zwart haar er zwarte kleurstof moet worden aangemaakt.
Daarvoor is een gen nodig dat codeert voor een eiwit dat zorgt voor de aanmaak.
Heb je noch van vader, noch van moeder dat gen niet, dan krijg je dus blond haar.
Heb je van één van de twee dat gen, dan krijg je dus zwart haar.
Heb je van allebei dat gen, dan dus krijg je zwart haar.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar erfelijkheid kan ook (véél!) ingewikkelder vraagstukken opleveren. Denk aan multipele allelie, cryptomerie, etc. De termen dominant (in gradaties en recessief zijn dan uitstekende benamingen).
Reddie
10 jaar geleden
@Gesp , en denk aan "intelligentie", en "criminaliteit", en "fantasie", en "brede interesse" ;-)
Maar enig idee van het onderliggende DNA mechanisme kan best wel verhelderend zijn. Ook al gebruik je de "oude" benamingen.
Ook voor mij komt 's morgens gewoon "de zon op".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch kunnen 2 donkerharige mensen ook wel een blond kind krijgen.
Reddie
10 jaar geleden
@Alma65 , daar gaat het juist om bij dominante allelen.
Als vader en moeder allebei één "zwart" gen hebben zijn ze dus zwartharig.
Maar als ze een kind "maken" door allebei het "niet zwart" gen te gebruiken, krijg je dus een blondharige.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lang geleden, ik was toen nog lid, heb ik voor de havanezerclub een stukje over erfelijkheid geschreven voor hun website. Wie er iets meer over zou willen weten, zie
http://www.havanezerclub.nl/pupframe.htm
Klik in de linkerkolom op "erfelijkheidsleer".