Weten bijen dat ze doodgaan als ze een zoogdier of vogel steken?

Leren ze van de ervaring van anderen, maken ze een afweging?
Of gebeurt het in een reflex, zonder de consequentie te kennen?

10 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Het beste antwoord

Ze maken geen afweging, als je dat bedoeld. Ze hebben geen bewustzijn en denken daar dus niet over na.
De afweging is in hun genen geprogrammeerd. Als ze kwaad worden, steken ze, ten koste van de individuele bij.

De bij doet dat, omdat zij er voordeel bij heeft.
Je moet de zwerm als geheel zien: die wordt beschermd door die opoffering van die bij.
De zwerm is één genetisch geheel. Alle bijen zijn zusters met dezelfde genen.
Ieder levend wezen probeert zijn genen te laten overleven en ze door te geven aan de volgende generatie.

Doordat de hele zwerm dezelfde genen heeft als die ene bij, kan die bij ervoor zorgen dat haar genen overleven door zichzelf op te offeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bijen "weten" niets. Ze reageren instinctief op geuren en aanvallen.
(Zoals wij trouwens ook)

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus, nee, dat weten ze niet.
De mens is ongeveer het enige wezen dat besef heeft van dood"gaan". Dat veronderstelt een vooruitziende blik.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou wel fijn zijn als je het niet zou weten vind ik
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vraag mij af of olifanten ook niet een begrip hebben van het naderende einde. Als die namelijk versleten kiezen hebben dan kunnen ze niet meer eten en gaan uit zichzelf naar een speciale plek om dood te gaan, een olifanten kerkhof. Ze kunnen ook gedrag vertonen van treuren over een overleden kind olifant bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan olifanten niet met insecten vergelijken. Diersoorten die in groep en lang leven zijn de meest intelligente die er zijn. Zoals olifanten die je vernoemd, maar ook zeezoogdieren, primaten papegaaien en kraaiachtigen bvb. Men neemt aan dat sommige een vorm van bewustzijn hebben, maar hier staan nog heel wat vragen over open.
Bijen hebben wel een leergedrag, en kunnen elkaar door bepaalde dansrituelen aan de korf uit te voeren, vertellen waar en wat voor bloesems ergens bevinden. Maar ook dit wordt automatisch gestuurd door hormonen.