hoe werkt LPS t.o.v gen expressie?

Wanneer LPS aan dierlijke cellen wordt toegevoegd kan de gen expressie van een eiwit worden verhoogt. hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Genen worden niet ZOmaar afgelezen. Daar moet een goede reden voor zijn. Daarom zit op of naast het startcoden van een gen meestal een blokkeerstof.
Die blokkeerstof kan er af worden gehaald door de juiste triggerstof. Daar zijn vele soorten van, in principe voor elk gen verschillend.
LPS is kennelijk zo'n stof.
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lipopolysaccharide
Reddie