Wie kent een fel groen gestreepte salamander?

Vandaag kwam mijn zoontje in paniek naar me toe dat er kameleons waren. Dit was naar mijn idee een salamandersoort. Grootte ongeveer 15 cm. Bruin. Aan beide zijde van het lijf vanaf de kop tot halverwege een gif felgroene streep, zoals op plaatje getekend. Ze waren met meerdere in zongewarmde mos. Maar hoe ik de zaken ook raadpleeg, dit dier kom ik nergens tegen. Aangetroffen dus meerdere exemplaren rond de Kaapse Bossen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Kijken we naar de biotoop waar salamanders en hagedissen leven, dan hebben we meteen al een antwoord.
Biotoop voor salamanders _____ Vochtige tot natte omstandigheden. Verscholen tussen stenen, planten, rommelhoekjes, schaduwrijke plaatsen, water, moeras en zijn gek op regen.
Biotoop van hagedissen_______ Bosranden, duin en heide gebieden, muren en open plekken, droge gronden, heuveltjes en het belangrijkste een droge plek in de warme zon.

De salamander mag nooit uitdrogen, ( dus uit de zon) anders gaat hij dood.
De hagedis moet warmte en zonlicht hebben anders gaat hij dood.

Dus is jouw salamander 100% zeker een hagedis.
In ons land bestaan geen salamandersoorten met een groene streep.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar raak ik ook steeds meer van overtuigd, maar nog steeds niet welke het is. De zandhagedis is een aantal keren geopperd, maar dit komt met het patroon gewoon niet overeen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vergeet niet dat er vrouwtjes en mannetjes zijn, die van kleur en patroon flink verschillen, dan is er nog de leeftijd van de hagedissen en de tijd van het jaar.
Direct na de winterslaap zijn ze anders van kleur dan in de paartijd.
Het is al heel bijzonder dat je hagedissen gezien hebt!

Andere antwoorden (3)

Misschien een Long-toed Salamanders? http://naturalestnaturalist.blogspot.nl/2012/02/herps-are-contagious.html

Toegevoegd na 40 seconden:
Oeps ik ben het woordje "een" vergeten weg te halen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
qua kleur komen ze sterk overeen. Alleen ze hebben dus niet een streep midden op de rug, maar op beide zijflanken.
Ik denk dat je een hagedis hebt gezien. Salamanders en hagedissen worden veel verward met elkaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat was ook mijn eerste reactie. De lichaamsvorm neigt meer naar een hagedis, maar zo ver ik weet moet een hagedis schubben hebben. Ze zijn te snel om vast te houden, maar ze lijken meer een getekende huid te hebben ipv schubben.
Het is waarschijnlijk een zandhagedis geweest.
Die kunnen felgroene flanken hebben. Zie foto. Die komen daar ook voor. Zie het kaartje met waarnemingen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dit is hem ook niet. Ze hadden allemaal een gelijke streep op de flanken en die is veel smaller. Meer in de verhouding als ik de groene streep er op heb getekend. Hij loopt ook niet door op de kop.