In je mond beschermt speeksel tegen bacteriën maar dat wil niet zeggen dat er geen bacterien in speegsel zitten gezien het bericht op nu.nl van de wetenschapsredaktie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel lichaamsvochten, onder meer speeksel, bevatten lysozym. Dat is een enzym dat bacteriën en schimmels doodt door gaatjes in hun wand te prikken. Inmiddels blijkt dat nog veel meer 'antibiotica' in speeksel zitten. Een bekende andere bacteriedodende stof in speeksel is lactoferrine. Dat vind je ook, samen met antilichamen, in grote hoeveelheden in de eerste moedermelk. Een pasgeboren kind heeft nog geen of te weinig afweer tegen de bacteriën die het onverhoopt binnenkrijgt. Maar het lactoferrine en de antilichamen helpen het kind om de ziekteverwekkers te trotseren. Al deze bacteriewerende stoffen in het speeksel verklaren bovendien waarom wonden likken een goed idee is.
fremar