zijn er ook genen die noch recessief noch dominant zijn maar afwisselend actief?

Maw kunnen alellen beide actief zonder dat er een kapot is maar wordt geactiveerd door (tijdelijk) andere omstandigheden of vraag?

erotisi
10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ja, ik herinner mij uit het biologieboek op school het voorbeeld van homozygoot rode bloemen die werden gekruist met homozygoot witte bloemen en dat de eerste generatie nakomelingen uit roze bloemen bestond. Die waren dus heterozygoot rood/wit wat tot het fenotype roze leidde. In de tweede generatie kwamen, zoals je kunt verwachten, zowel rode (25%), witte (25%) als roze (50%) bloemen voor.
De verkalring is dat de roze bloemen worden gevormd doordat het gen voor een rode bloem en het gen voor een witte bloem in gelijke mate het uiterlijk bepalen.
WimNobel